Fitness

Jak ćwiczyć i chudnąć – wywiad cz.1

Marzy ci się szczupła, wysportowana sylwetka, chcesz poprawić jędrność ud lub pośladków? By to zrealizować najpierw musisz wiedzieć, jak ćwiczyć, żeby sobie nie zaszkodzić. Jakie znaczenie ma regularność ćwiczeń, co daje trening na siłowni przy pomocy fachowca i skąd się bolą bóle mięśni?

Marzy ci się szczupła, wysportowana sylwetka, chcesz poprawić jędrność ud lub pośladków? By to zrealizować najpierw musisz wiedzieć, jak ćwiczyć, żeby sobie nie zaszkodzić. Jakie znaczenie ma regularność ćwiczeń, co daje trening na siłowni przy pomocy fachowca i skąd się bolą bóle mięśni?

Na pytania odpowiedzi udziela Agata Gasiak, zawodowa trenerka, absolwentka Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii na Politechnice Opolskiej.

ANNA KONOPKA: W jakim stopniu aktywność fizyczna pomaga w procesie odchudzania?

AGATA GASIAK: Niezależnie od tego, ile jemy, najważniejszy jest bilans energetyczny. Jeśli chcemy schudnąć, musi on być ujemny. Oznacza to, że musimy spalać więcej energii niż zjadamy kalorii. Najlepszą metodą, by tego dokonać jest aktywność fizyczna.

Właściwie trudno mówić o udanym odchudzaniu bez tego elementu.

W czym więc pomagają ćwiczenia?

Ćwicząc wpływamy na wspomniany bilans energetyczny. Rosnące mięśnie pomagają nam szybciej spalać tłuszcz nawet wtedy, kiedy nie ćwiczymy.

Podczas ćwiczeń wydziela się serotonina, czyli hormon szczęścia, a będąc szczęśliwszym pozytywniej podchodzimy do całego procesu odchudzania. Ruch to podstawa nie tylko uzyskania, ale też utrzymania zgrabnej sylwetki.

(na zdj. Agata Gasiak, fot. archiwum)

Jak przygotować się do treningów w ramach odchudzania?

Najlepiej skonsultować się z trenerem. Zależnie od potrzeb będzie on w stanie tak skonstruować zestaw i częstotliwość ćwiczeń, aby uzyskać najlepsze rezultaty w możliwie najkrótszym czasie. Zadba też, aby trenujący nie zrobił sobie krzywdy wykonując niewskazane ćwiczenia lub też wykonując je źle.

Jakie błędy popełniają kobiety ćwicząc samodzielnie?

Można źle zaplanować sam trening – często nie jest on dostosowany do tego, co chce dana kobieta osiągnąć. Błędy pojawiają się też przy wykonywaniu konkretnych ćwiczeń – na zajęciach fitness, czy przy korzystaniu z urządzeń na siłowni.

Ważna jest wtedy chęć rozmowy, kontaktu z trenerem, który pomoże rozwiać ewentualne wątpliwości.

Jak uniknąć zapaleń mięśni, nadwyrężeń i innych dolegliwości?

Najczęstszą przyczyną bolesnych skurczy jest przetrenowanie.Ludzie zapominają przed właściwym treningiem rozgrzać mięśnie, a po treningu rozciągnąć je. Stąd potem bolesne skurcze.

Jak powinien wyglądać prawidłowy trening?

To zależy. Przede wszystkim musimy sobie odpowiedzieć na pytanie: „Co chcemy treningiem osiągnąć?”. Jeżeli chcemy redukować swoją tkankę tłuszczową, musimy wykonywać ćwiczenia aerobowe.

Przez pierwsze 20 minut organizm spala glikogen, potem dopiero dobiera się do naszego tłuszczu. W związku z tym zaleca się długość ćwiczeń nie krótszą niż 30 minut. Jeżeli nie zastosujemy się do tego minimum, nasz organizm nawet nie zdąży podjąć się zadania spalania naszego tłuszczu. Oczywiście pół godziny to minimum.

Często podczas odchudzania obniżamy przyjmowane kalorie w celu wywołania ujemnego bilansu energetycznego. Wówczas nasz organizm chcąc wyrównać zapotrzebowanie spala nie tylko tłuszcz, ale także mięśnie. Gdy waga spada, przy odchudzaniu bez ćwiczeń, to około 45% utraty wagi pochodzić będzie z utraty mięśni.

Planując nasze treningi odchudzające musimy pamiętać, aby wykonywać również ćwiczenia anaerobowe, czyli ćwiczenia mające na celu rozwój mięsni lub chociaż spowodują że nie zanikną nam już istniejące. Mięśnie te są nam bardzo potrzebne, bo spalają kalorie nawet we śnie.

Kilogram tłuszczu potrzebuje 2-5 kalorii na dobę by przetrwać, a kilogram mięśni aż ok. 70-100 kalorii. Rachunek jest prosty, ćwiczmy mięśnie, bo one spalają wiecej kalorii.

*Mając większe mięśnie, nie utyjemy, nawet jeśli zdarzy się nam zjeść ciut więcej. Tu panie mogą się wystraszyć wizji kulturystycznej sylwetki. Nic bardziej mylnego. W przypadku zwykłych, regularnych ćwiczeń, rezultatem będzie bardziej wyprostowana sylwetka, płaski brzuch, jędrne uda i pośladki.

Pamiętajmy więc o tym by równoważyć ćwiczenia aerobowe, służące do spalania tłuszczu i siłowe, które pomagają budować masę mięśniową.

Po jakim czasie widać zmiany?

Trudno to określić, ponieważ trening zawsze powinien być dostosowany do aktualnej kondycji osoby ćwiczącej. Dlatego ten czas może kształtować się bardzo różnie. Powinniśmy zatem stawiać sobie realne, nie wygórowane cele i pamiętać że bardzo ważna jest regularność ćwiczeń oraz odpowiednia dieta.

Zapraszamy do lektury drugiej części wywiadu!

Komentarze (2)

pati25

6 lat temu

Zainteresował mnie ten artykuł.Wiele się dowiedziałam.Teraz odpowiedni czas,bo latem chcemy cieszyć się piękną sylwetką

drobina

6 lat temu

Ciekawy wywiad i pożyteczne rady. Idzie lato więc trzeba pomyśleć o szczuplejszej sylwetce.

Zostaw komentarz