Kuchnia Zdrowa dieta

Apetyt przed i po okresie

Wiele kobiet tuż przed okresem i/lub w trakcie odczuwa niepohamowany apetyt. Jest to normalne i bardzo częste zjawisko, które jest skutkiem działania hormonów. Jak jeszcze hormony wpływają na nasze łaknienie?

Wiele kobiet tuż przed okresem i/lub w trakcie odczuwa niepohamowany apetyt. Jest to normalne i bardzo częste zjawisko, które jest skutkiem działania hormonów. Jak jeszcze hormony wpływają na nasze łaknienie?

Nie można się więc denerwować takim stanem, ale z drugiej strony warto rozważnie dobierać produkty, a nie objadać się ponad miarę. Wiem oczywiście, że nie jest łatwo opanować apetyt, ale jeśli się to uda, to nie będzie nadprogramowych kilogramów.

Przyczyny wzmożonego apetytu

Tuż przed miesiączką w organizmie kobiety wzrasta produkcja hormonów żeńskich, które odpowiadają za nasilenie uczucia głodu. W tym czasie (tuż przed i na początku okresu) występują także stany hipogliglikemii, czyli spadku poziomu cukru we krwi. Z tego powodu kobiety odczuwają ogromną ochotę na różnego rodzaju słodkości. Szacuje się, iż przed okresem kobieta spożywa o około 30-40% kalorii więcej niż zazwyczaj.

Co zrobić, aby zapanować nad apetytem?

Regularne posiłki

Choć dla niektórych wydaje się to niemożliwe, to jednak nad głodem można zapanować. Przede wszystkim należy zadbać o regularne posiłki. Dzięki temu, iż organizm ma dostarczane jedzenie regularnie i o stałych porach, to nie spada poziom cukru we krwi, który – jak już wiemy – odpowiada za wzmożony apetyt na słodkości. Kiedy kobieta zaspokoi głód, to nie będzie miała napadów wilczego apetytu.

Wartościowe posiłki

Każdy spożywany posiłek powinien być wartościowy, tzn. powinien zawierać w sobie przede wszystkim błonnik i węglowodany złożone. Zaleca się jedzenie kasz, ciemnego ryżu, „makaronów”:http://dojrzalakobieta.pl/dieta/rodzaje_makaronow_1.html razowych i różnych wyrobów zbożowych z pełnego przemiału.

Przed miesiączką warto przestać spożywać (bądź ograniczyć) produkty takie jak: kofeina, sól, cukier, produkty z białej mąki, produkty mleczne.

Magnez

Niedobór magnezu w organizmie powoduje rozdrażnienie, wzmożony apetyt oraz apetyt na konkretne potrawy. Aby tego uniknąć, poleca się spożywanie produktów takich jak: chleb pełnoziarnisty, kasze, pestki słonecznika, orzechy, różne rośliny strączkowe, gorzką czekoladę (ale w niewielkich ilościach).

Dobrym sposobem na opanowanie wzmożonego, nagłego apetytu jest wypicie kakao: 2-3 łyżeczki kakao należy zalać wrzątkiem, dobrze wymieszać, aby nie było grudek, dodać troszkę mleka i wypić.

Witamina B

Bierze udział w produkcji serotoniny i przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Jest zawarta w płatkach zbożowych, wątróbce, orzechach, bananach, pieczywie pełnoziarnistym.

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna powoduje, że w organizmie zwiększa się produkcja endorfin. Zazwyczaj przed miesiączką ich poziom w organizmie obniża się: *jest to kolejna przyczyna głodu i kiepskiego samopoczucia. Ćwiczenia fizyczne, czy w ogóle jakiś ruch, pozwalają na zniwelowanie tych przykrych symptomów.

Wiele kobiet cierpi tuż przed i w trakcie miesiączki. Nie trzeba od razu sięgać po leki, aby zmniejszyć ból, ani nie trzeba objadać się ponad miarę, bo tego domaga się organizm. Okazuje się, że odpowiednia dieta, regularne, pełnowartościowe posiłki, ruch (najlepiej na świeżym powietrzu) pomogą przetrwać te kilka dni w taki sposób, aby zachować dobre samopoczucie i nie przytyć.

Komentarze (5)

Tess

3 lata temu

Pamiętam, że tak miałam, Dostawałam wilczego apetytu i nie umiałam się powstrzymać przed jedzeniem po okresie. Myślałam, że to dlatego, że ubyło krwi i organizm chce nadrobić straty. Ale może to przez hormony.

filodendron 2

3 lata temu

Ciekawe wytłumacznie nadmiernego apetytu kobiet w czasie przed i po okresie. Dobrze, że można temu zaradzić. Ja zawsze w torebce mam gorzką czekoladę i kostkę podjadam, żeby zaspokoić niespodziewany głód 🙂

majra2601

3 lata temu

Ten wzmożony apetyt to jakaś zmora ;p Najgorzej jak już coś się zje, ale nadal czuje się chęć na coś dobrego a facet obok patrzy 😀 Ja w tych dniach zazwyczaj mam ochotę na coś słodkiego i niestety zazwyczaj ulegam. Tego aby pić kakao w momencie wzmożonego apetytu jeszcze mi nikt nie polecił. Przy najbliższej okazji wypróbuję i myślę, że zaopatrzę się w jakiś zapas kakao ;).

sirena46

3 lata temu

Apetyt na różne, a przede wszystkim tuczące jedzenie to niestety całkowita prawda. Kobiety przez całe życie są zależne od hormonów.
Czasem sobie myślę, że mężczyźni mają jednak o wiele lepiej 🙂

eve

4 lata temu

niestety z tym nadmiernym apetytem po okresie zwlaszcza to prawda

Zostaw komentarz