Fitness

Zalety aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna ma bardzo wiele zalet.Możliwości jest bardzo wiele, na pewno każdy znajdzie dla siebie jakąś ciekawą dyscyplinę, a później już nie będzie chciał powrócić do życia „na kanapie”. Jak zacząć ćwiczyć?

Aktywność fizyczna ma bardzo wiele zalet.Możliwości jest bardzo wiele, na pewno każdy znajdzie dla siebie jakąś ciekawą dyscyplinę, a później już nie będzie chciał powrócić do życia „na kanapie”. Jak zacząć ćwiczyć?

Krok 1 – Podjęcie decyzji

Jak zwykle, najtrudniejsze jest podjecie decyzji o zmianie swojego sposobu życia. Nie mam na myśli tu czczych obietnic, tylko prawdziwe, dojrzałe decyzje, które są poparte konkretnymi działaniami.

Trzeba się też zastanowić, od czego zacząć, a także odpowiednio zmotywować – na początku nagroda może być dobrym motywatorem, w późniejszym czasie sam ruch dostarcza ogromnej przyjemności.

Krok 2 – Rozpoczęcie nowego życia

Jeśli już jest wybrany rodzaj aktywności fizycznej, to czas zacząć. Jeśli ktoś do tej pory się nie ruszał, to powinien zacząć od małej dawki ruchu – szybki spacer, rower, trucht, pływanie, aerobic.

Ważne, aby te ćwiczenia były wykonywane regularnie, a ich dawkowanie zwiększane. Nie można się zniechęcać – jeśli dziś przebiega się 100 metrów, to po regularnych ćwiczeniach za dwa miesiące będzie to kilka kilometrów. Ćwiczenia nie mogą zbyt obciążać organizmu, ponieważ może dojść np. do zerwania jakiegoś ścięgna.

Krok 3 – Regularne ćwiczenia

Jeśli ktoś przetrwał te najtrudniejsze chwile po latach bierności – czyli zadyszkę, zakwasy, ból mięśni – i dotarł do tego momentu, to gratuluję. Teraz już wie, dlaczego aktywność fizyczna jest tak zachwalana i polecana. A dlaczego? O tym poniżej.

Pochwała aktywności fizycznej

Jeśli już ktoś rozpoczął swoją przygodę ze sportem, to szybko jej nie zakończy. Sport staje się pewnego rodzaju nałogiem, ale pozytywnie wpływającym na całe życie. Nie bez powodu mówi się, że sport to zdrowie (sport rekreacyjny, nie zawodowy).

Regularne uprawianie sportu wzmacnia nasz organizm. Ostatnie badania jeszcze to dodatkowo podkreślają – naukowcy stwierdzili, iż jednym z pozytywnych wpływów sportu jest to, że podczas jego uprawiania poprawia się ukrwienie ciała, wymiana gazowa w płucach, poprawia się elastyczność skóry i wymiana ciepła.

Organizm ma więcej siły, by zwalczać infekcje, potrafi szybciej i sprawniej zareagować w przypadku ataku wirusów. Powstające w wyniku aktywności fizycznej mikrourazy „uczą” ciało radzić sobie z uszkodzeniami, dlatego proces rekonwalescencji w przypadku większego urazu jest krótszy i jest większa szansa na powrót do dawnej formy.

Aktywność fizyczna to przede wszystkim doskonała profilaktyka wielu chorób, m.in. różnych chorób układu krążenia czy układu kostnego. Jeśli ktoś choruje, to i tak może znaleźć dla siebie taki sport, który poprawi stan zdrowia – warto o to zapytać swojego lekarza.

Sport jest także świetnym sposobem na odchudzanie. Nie ma takiej diety, która przyczyniłaby się do zdrowego zgubienia zbędnych kilogramów. Zdrowe i rozsądne chudnięcie musi wynikać z połączenia racjonalnego odżywania i właściwie dobranych ćwiczeń.

Bycie aktywnym oznacza bycie szczęśliwym. Zachęcam do porozmawiania z kimś, kto już uprawia jakiś sport. Opowie nam, że wszystkie wyrzeczenia to nic w porównaniu do radości, jaką jest przekraczanie własnych barier, satysfakcja z dokonania czegoś, osiągnięcia celu.

Aktywność pobudza ten obszar naszego mózgu, który odpowiedzialny jest za nasze wewnętrzne szczęście. Przejechanie na rowerze 10 km sprawi, że poczujemy się lepiej, że wyrzucimy z głowy zbędne emocje i pozbędziemy się stresu. A paczka chipsów zjedzona przed TV przyniesie całkowicie odwrotny skutek.

Sabina Sosnowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *