Kobiece dolegliwości Zdrowie

Aby rzucić palenie…

Pierwszy dzień bez papierosa za Tobą. Jesteś zmotywowana i masz silne postanowienie zerwania z nałogiem. Dobrze się do tego kroku przygotowałaś. Jesteś silna psychicznie oraz podporządkowałaś swoje otoczenie. Teraz czeka Cię najtrudniejsze – opanowanie metod, dzięki którym nie sięgniesz więcej po papierosa.

Pierwszy dzień bez papierosa za Tobą. Jesteś zmotywowana i masz silne postanowienie zerwania z nałogiem. Dobrze się do tego kroku przygotowałaś. Jesteś silna psychicznie oraz podporządkowałaś swoje otoczenie. Teraz czeka Cię najtrudniejsze – opanowanie metod, dzięki którym nie sięgniesz więcej po papierosa.

Co powie lekarz?

Lekarz będzie namawiał Cię do wypróbowania naturalnych sposobów na rzucenie palenia. Są zdrowsze i nie zatruwają organizmu nikotyną i substancjami pomocniczymi, jak w przypadku terapii farmakologicznej. Leki, które działają na centralny układ nerwowy, zmniejszając pragnienie sięgnięcia po papierosa, są stosowane tylko w przypadku osób, które nie potrafią zerwać z nałogiem za pomocą naturalnych środków. Zawsze możesz sięgnąć po popularne gumy do żucia lub plastry z nikotyną, lecz miej na uwadze, że można je stosować tylko przez kilka tygodni.

Istnieją też terapie alternatywne, takie jak akupunktura lub ziołolecznictwo, ale nie udowodniono naukowo skuteczności ich działania. Można za to wypróbować je jako dodatek do zwykłych metod rzucania palenia.

Sposoby i sztuczki

Podczas rzucania palenia najważniejsze jest, aby bardziej o siebie dbać. Głód nikotynowy często przeradza się w głód jedzenia, wtedy często sięgasz po słodycze i inne wysokokaloryczne potrawy.

Warto mieć pod ręką zdrową, niewielką przekąskę – pestki dyni, marchew, suszone i świeże owoce, pić dużo wody i niskosłodzonych soków owocowych. Ręce powinny być cały czas czymś zajęte, aby wyeliminować odruch sięgania po papierosa. Może to być długopis, rurka, wykałaczka albo atrapa papierosa.

Warto zadbać o większą aktywność fizyczną, zacząć uprawiać jakiś sport lub chociaż więcej spacerować. Wysiłek fizyczny pomoże zwalczyć stres i uaktywni endorfiny – hormony szczęścia. Dzięki temu ochota na papierosa minie. Należy unikać miejsc zadymionych, wybierać lokale dla niepalących i prosić osoby w towarzystwie o niepalenie przy nas. W sytuacji stresowej zamiast sięgać po papierosa, zacznij robić coś, co rozładuje napięcie: posprzątaj, przygotuj sałatkę. Będzie to o wiele bardziej pożyteczne, niż palenie!

Razem raźniej!

Dla tych, którym obecność innych dodaje otuchy powstały specjalne terapie grupowe oraz grupy wsparcia. Możesz na nich spotkać ludzi dokładnie z tymi samymi problemami, wymienić się doświadczeniami lub po prostu porozmawiać. W szczególnie trudnych momentach możesz zadzwonić pod specjalny numer Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym: 0-801-108-108. Albo samodzielnie stworzyć taką gorącą linię gdy masz ochotę zapalić w sytuacji stresowej zadzwoń do przyjaciółki i zwierz się z problemu. Papieros nigdy nie rozwiąże kłopotów ani nie rozładuje napięcia.

Nagrody i gratulacje

Nagrodą może być drobny upominek po miesiącu bez papierosa (np. kosmetyk). Ważne, aby kupić go za pieniądze, które wydawałaś na nałóg. Jeśli do tej pory było to 100 zł miesięcznie, wydaj je! Tyle właśnie miłych zakupów przechodziło Ci koło nosa, bo wydawałaś pieniądze na papierosy – trzeba to sobie uświadomić. Po kolejnych dwóch miesiącach należy Ci się następna nagroda, po pół roku – może to być coś lepszego, np. szałowa sukienka. Dobrym pomysłem jest urządzenie małego przyjęcia po roku od zapalenia ostatniego papierosa. Gratulacje od rodziny i przyjaciół podziałają na Ciebie bardzo motywująco i podniosą dalszą wolę walki. Być może jeśli inni zobaczą Twój sukces również zechcą rzucić palenie?

Niezależnie od ilości prób, od włożonego czasu i wysiłku – warto podejmować starania aby rzucić palenie. Wszystkich niezdecydowanych gorąco zachęcamy, a tym, którzy próbują, życzymy powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *