Fitness

Zalety jogi

O jodze słyszała chyba każda z nas. Tylko jak ją zdefiniować? Czy jest to system ćwiczeń czy może cały styl życia? Jedno i drugie w pewien sposób charakteryzuje jogę, jednak nie do końca. Dziś postaramy się odkryć jej tajemnicę.

O jodze słyszała chyba każda z nas. Tylko jak ją zdefiniować? Czy jest to system ćwiczeń czy może cały styl życia? Jedno i drugie w pewien sposób charakteryzuje jogę, jednak nie do końca. Dziś postaramy się odkryć jej tajemnicę.

Czym jest joga?

Joga jest systemem ćwiczeń psychofizycznych pochodzącym sprzed 5 tysięcy lat i jednocześnie systemem filozoficznym System ten pochodzi ze starożytnych Indii. To właśnie tam narodziła się ta praktyka, która polega na ćwiczeniu pozycji pomagających nam ćwiczyć zarówno ciało, jak i umysł. Joga pozwala nam także zrozumieć, jak działa i funkcjonuje nasze ciało i nasz umysł. Można więc rzec, iż joga jest sposobem na doskonalenie ciała i dbanie o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne, jak również o duchową równowagę i o świadomość.

Ścieżki jogi

Podczas ćwiczenia jogi pracujmy jednocześnie na trzech poziomach: fizycznym, psychicznym i duchowym. Ścieżka jogi prowadzi nas do zmian w wymienionych wyżej aspektach. Zmieniamy się na lepsze, gdyż joga uczy nas szacunku do otaczającego świata, do innych ludzi, do samych siebie i do własnego ciała. Uczy nas traktowania go zgodnie z jego przeznaczeniem, a także właściwego odczytywania sygnałów i znaków przez niego do nas wysyłanych. Brahma dał ludziom jogę po to, aby zrozumieli kim są naprawdę. I joga w tym pomaga – w zrozumieniu siebie, swoich potrzeb, ograniczeń, ale i swojej siły.

Zalety jogi

Joga to harmonia pomiędzy duchem i ciałem, to naturalny spokój duszy i czystość umysłu. To zbiór zasad moralnych i etycznych dających nam czytelną podpowiedź, jak żyć, aby nie krzywdzić ani samych siebie, ani innych ludzi. Głównym celem jogi jest oderwanie nas od rzeczywistości oraz wprowadzenie naturalnego ładu i porządku.

Joga przynosi więc nam spokój ducha, poprawia naszą kondycję psychiczną i fizyczną, sprawia, że mamy ładne ciało, świetne samopoczucie, a także cierpliwość i dystans do otaczającego na świata? Do mnie te argumenty przemawiają i myślę, że również rozpocznę swoją przygodę z jogą.

Joga – ćwiczenia dla każdego

Zaletą jogi jest to, iż można ją ćwiczyć i uprawiać w każdym wieku. Spokój ducha i zdrowe ciało potrzebne są i dwudziestoletniej dziewczynie, i seniorce mającej już gromadę wnuków. Jak więc zacząć ćwiczyć? Na początek wystarczy zapał, odpowiedni strój, mata i wskazówki dotyczące ćwiczeń (znajdziemy je na płytach, w filmikach w Internecie czy w czasopismach). Możemy ćwiczyć w domu, ale możemy także zapisać się na zajęcia do profesjonalisty. Tę drugą opcję polecam szczególnie osobom rozpoczynającym swoja przygodę z jogą. Na zajęciach można dowiedzieć się więcej, dopytać, poprosić o powtórkę ćwiczenia itp. A właściwy oddech, wyciszenie, kolejność ruchów – to wszystko ma znaczenie.

Specjalista dobierze także odpowiednie ćwiczenia. Ćwiczenia są bardzo zróżnicowane: od wzmacniających i rozciągających ciało, poprzez polepszające koncentrację, aż po regenerujące i relaksujące.

Warto wiedzieć, czym jest joga i jakie są jej zalety. Niektóre osoby uważają, iż ze względów religijnych nie powinny uprawiać jogi. Wystarczy wtedy skupić się na ćwiczeniach i oddechu, nie trzeba przecież przyjmować filozoficznego systemu.

Sabina Sosnowska

Komentarze

ewalub

2 lata temu

Joga jakoś mnie nie przekonuje. Być może zmieniłabym zdanie gdym kiedyś spróbowała, ale póki co mam całe mnóstwo bardziej pociągających zajęć.

Zostaw komentarz