Kuchnia O jedzeniu

Właściwości prozdrowotne selera

Ostatnio obserwuje się wzrost zainteresowania selerem. To warzywo swoją popularność zawdzięcza składnikom, które przyspieszają metabolizm. Jakie właściwości prozdrowotne wykazuje seler?

Ostatnio obserwuje się wzrost zainteresowania selerem. To warzywo swoją popularność zawdzięcza składnikom, które przyspieszają metabolizm. Jakie właściwości prozdrowotne wykazuje seler?

Seler odgrywa istotną rolę w dietach odchudzających. Jego walory doceniły gwiazdy Hollywood. Nie każdy wie, że seler z powodzeniem może zastąpić sól, dodany do zupy nadaje jej charakterystyczny smak.

Diety odchudzające

Seler zalicza się do warzyw niskokalorycznych. Szacuje się, że 100 g bulwy dostarcza zaledwie 7 kalorii. Japończycy dostrzegli potencjał prozdrowotny selera. Poddali go wnikliwej analizie. Okazało się, że seler dostarcza naszemu organizmowi 86 składników odżywczych.

Seler – źródło witaminy C

Przyzwyczailiśmy się, że warzywa bogate w witaminę C, charakteryzują się kwaśnym smakiem. W związku z tym niewiele osób zdaje sobie sprawę, że seler zawiera 2-krotnie więcej kwasu askorbinowego niż cytrusy. Zawartość witaminy C różni się w zależności od pory roku i warunków przechowywania. Szacuje się, iż przy korzystnym splocie czynników zewnętrznych 100 g selera dostarcza 150 mg kwasu askorbinowego.

Bogactwo witamin z grupy B

Dużą popularnością cieszą się suplementy diety, które zawierają witaminy z grupy B. Nie każdy zdaje sobie sprawę, iż tego typu preparaty można zastąpić selerem. To niezwykłe warzywo stanowi bogate źródło kwasu foliowego, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Witaminy B9 nie może zabraknąć w diecie przyszłych matek, ponieważ uczestniczy ona w powstawaniu cewy nerwowej.

Seler źródłem witaminy E

Seler dostarcza organizmowi witaminy E, zwanej też witaminą młodości. Ten związek chemiczny wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne. Oznacza to, iż neutralizuje wolne rodniki, które przyspieszają procesy starzenia i sprzyjają powstawaniu nowotworów.

Profilaktyka osteoporozy

Bulwa selera stanowi bogate źródło wapnia, czyli podstawowego składnika budulcowego kości. Jego niedobór przyczynia się do osłabienia wytrzymałości mechanicznej szkieletu. Panie w okresie menopauzy powinny dołożyć wszelkich starań, aby w ich diecie nie zabrakło wapnia. W związku z tym, iż nie każda kobieta może spożywać produkty mleczne, warto przyjrzeć się warzywom, które zawierają ten minerał.

Zapobieganie anemii

Wegetarianie powinni uwzględnić seler w swojej diecie. To wyjątkowe warzywo dostarcza organizmowi żelaza, czyli składnika mineralnego, który wchodzi w skład hemoglobiny. Jego niedobór przyczynia się do anemii. W tym miejscu warto zaznaczyć, iż witamina C, która znajduje się w selerze, zwiększa przyswajanie żelaza.

Oczyszczanie organizmu

Osoby, które regularnie spożywają seler, przyczyniają się do odtrucia organizmu. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że toksyny wnikają do naszego organizmu wraz z powietrzem, pożywieniem i wodą. Detoksykacji potrzebują wszyscy, nawet ci, którzy nie palą papierosów i nie nadużywają alkoholu.

Artretyzm – profilaktyka

Dobroczynne składniki, obecne w selerze, przyczyniają się do usunięcia kwasu moczowego, czyli jednego z produktów przemiany materii. Nadmiar tego składnika prowadzi do artretyzmu.

W związku z tym, iż seler wpływa korzystnie na funkcjonowanie organizmu, nie może zabraknąć go w naszej diecie. Warto jednak pamiętać, iż to warzywo u niektórych osób może wykazywać działanie alergizujące.

Komentarze

sirena46

5 lat temu

Nie wiedziałam, że seler ma aż takie dobroczynne właściwości. Muszę częściej go podawać najlepiej jako surówkę 🙂

Zostaw komentarz