Osteoporoza Zdrowie

Profilaktyka osteoporozy

Wiele osób lekceważy osteoporozę. Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę, że ta podstępna choroba zagraża życiu. Nigdy nie wiadomo, w jakim miejscu dojdzie do złamania. Jak ustrzec się przed osteoporozą?

Wiele osób lekceważy osteoporozę. Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę, że ta podstępna choroba zagraża życiu. Nigdy nie wiadomo, w jakim miejscu dojdzie do złamania. Jak ustrzec się przed osteoporozą?

Osteoporoza, zwana też zrzeszotnieniem kości, jest chorobą, która wiąże się z postępującym ubytkiem masy kostnej. To zjawisko odbija się negatywnie na wytrzymałości mechanicznej szkieletu. Chorzy na osteoporozę często doświadczają dotkliwych złamań.

Osteoporoza w oczach społeczeństwa

Wiele osób utożsamia osteoporozę z emerytami, którzy złamali nogę, poślizgnąwszy się na oblodzonym chodniku. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że zrzeszotnienie kości może dotknąć nawet dziecko.

Dotkliwe złamania kości

Osteoporozie towarzyszą niezwykle dotkliwe złamania. Osoba, która nie boryka się z tą chorobą, upadając, zazwyczaj doświadcza stłuczenia kości. W skrajnych przypadkach dochodzi do pojedynczych złamań. W przypadku chorych na osteoporozę często mamy do czynienia ze złamaniem wieloodłamowym z przemieszczeniem.

Menopauza – czynnik ryzyka

W przypadku kobiet zagrożenie osteoporozą zmienia się wraz z wiekiem. Panie w okresie reprodukcyjnym rzadziej zapadają na tę chorobę, ponieważ estrogeny sprzyjają odkładaniu wapnia w kościach. Niestety, w miarę upływu czasu zmniejsza się stężenia żeńskich hormonów płciowych i tym samym zwiększa się ryzyko złamań.

Osteoporoza – profilaktyka

Lekarze zwracają uwagę na rolę profilaktyki. Wystarczy stosować się do kilku zasad, by zmniejszyć ryzyko rozwoju osteoporozy. Profilaktyka nie wymaga ogromnych nakładów finansowych.

Ruch receptą na mocne kości

Wiele osób nie docenia znaczenia ruchu. Niektórzy wychodzą z założenia, że aktywność fizyczna zwiększa ryzyko złamań. Warto pamiętać, iż wapń odkłada się w kościach wówczas, gdy systematycznie poddajemy je obciążeniu. W związku z tym osobom, które prowadzą siedzący tryb życia, nie pomogą suplementy z wapniem. Ludzie, którzy pragną zwiększyć wytrzymałość mechaniczną szkieletu, nie muszą chodzić na siłownię. Wystarczy, że kilka razy w tygodniu zamienią samochód na rower.

Dieta bogata w wapń

Jeśli chcemy cieszyć się mocnymi kośćmi, w naszej diecie nie może zabraknąć wapnia. Ten cenny składnik mineralny znajdziemy w mleku, serach, jogurtach i jajach. Osoby, u których stwierdzono nietolerancję laktozy, powinny spożywać mleczne napoje fermentowane. Bakterie kwasu mlekowego wykorzystują ten dwucukier i tym samym obniżają jego zawartość w końcowym produkcie.

Suplementy diety

Osobom, których dieta jest uboga w wapń, z pomocą przychodzą suplementy diety. Przed ich zakupem warto skonsultować się lekarzem.

W związku z tym, iż osteoporoza jest poważną chorobą, należy dołożyć wszelkich starań, aby jej zapobiec. Stosując się do kilku zasad, możemy ustrzec się groźnych złamań.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *