dieta odchudzająca

W trakcie odchudzania należy przestrzegać wielu ważnych zasad, które będą miały korzystny wpływ na stan zdrowia, ale także pomogą szybko schudnąć. Istnieją również często popełniane błędy, których należy się wystrzegać w trakcie odchudzania. Postaramy się je omówić.

Chciałabyś szybko schudnąć, a mimo to ciągle przybierasz na wadze, a kolejne próby zrzucenia zbędnych kilogramów kończą się niepowodzeniem? Nie załamuj się, tylko zastanów, co robisz źle i gdzie tkwi problem. Przeczytaj poniższą listę i sprawdź najczęstsze błędy popełniane podczas odchudzania, które sprawiają, że jest ono nieskuteczne.

1. Nieregularne posiłki

Śniadanie o 7 rano, następny posiłek dopiero ok. godz. 15 i następnie znowu kilkugodzinna przerwa aż do kolacji – oto przepis na nieudane odchudzanie. Zbyt długie odstępy pomiędzy posiłkami rozregulowują metabolizm organizmu i zwiększają uczucie głodu. Z kolei zbyt krótkie przerwy powodują problemy z przetworzeniem dużej ilości kalorii na energię, w efekcie czego odkładają się one w organizmie pod postacią tkanki tłuszczowej. Jeśli chciałabyś szybko schudnąć, to warto jadać regularnie, najlepiej 5 razy dziennie, dobierając oczywiście właściwe porcje.

2. Ciągłe diety zamiast zmiany nawyków żywieniowych

Po zakończeniu diety waga na chwilę zmalała, ale szybko powróciła do swojego poprzedniego stanu – zna to chyba każdy, kto kiedykolwiek próbował szybko schudnąć za pomocą różnego rodzaju „niezwykłych” diet. Nie warto się jednak katować i sięgać po nie koniecznie zdrowe produkty żywieniowe, aby w krótkim czasie po zakończeniu diety znowu przybrać na wadze. Kluczem do skutecznego odchudzania jest bowiem trwała i świadoma zmiana nawyków żywieniowych. Jej podstawę powinna stanowić wiedza na temat tego, które produkty są zdrowe, a jednocześnie pomagają szybko schudnąć, a których należy unikać. Po co się męczyć kolejnymi męczącymi dietami „cud”, skoro lepiej zmienić nawyki żywieniowe i spożywać starannie dobrane produkty, uzyskując długotrwałe efekty.

3. Podjadanie

Jedna czekoladka jeszcze nikomu nie zaszkodziła”, „Przecież przez kilka chipsów nie utyję” – znasz to z autopsji? Jeśli tak, to pamiętaj, że właśnie przez takie podjadanie odchudzanie może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Oczywiście, zjedzenie raz w miesiącu kawałka ciasta nie przekreśla całego planu, ale jeżeli sytuacja powtarza się często, tj. co najmniej kilka razy w tygodniu, to zaczyna się robić poważna. Jak sobie z tym radzić? Gdy najdzie Cię chęć na zjedzenie czegoś słodkiego, sięgnij po zdrowe warzywo lub… umyj zęby – to naprawdę pomaga. Jeśli chcesz szybko schudnąć to zdecydowanie warto odstawić słodycze.

4. Głodówka

Należysz do grona osób, które są przekonane, że jeśli będą się głodzić to szybko schudną? Otóż nic bardziej mylnego! Długotrwałe zagładzanie się powoduje bowiem spowolnienie metabolizmu, na skutek czego spala on mniej kalorii niż w „standardowych” warunkach. Stosując głodówkę być może uda Ci się odrobinę stracić na wadze, ale prawdopodobnie po kilku dniach wszystko wróci już do normy. Ponadto, taka głodówka może bardzo poważnie odbić się na zdrowiu. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest zmiana nawyków żywieniowych i spożywanie 4‑5 regularnych, starannie dobranych posiłków, w odstępach 3-4 godzinnych, co pozwala przyspieszyć przemianę materii i korzystnie wpływa na skuteczne i długofalowe odchudzanie.

5. Brak ruchu

Choć w trakcie odchudzania najważniejsza jest zmiana nawyków żywieniowych, to bardzo ważną rolę odgrywa również aktywność fizyczna. Bieganie, jazda na rowerze, ćwiczenie na siłowni, gry zespołowe, tenis, pływanie czy nawet długie spacery – forma wysiłku jest drugorzędna, ważne jest to, żeby w ogóle do niego dochodziło, co najmniej 2-3 razy w tygodniu przez minimum 30-45 min. Aktywność fizyczna zwiększa wydatki energetyczne, przyspiesza metabolizm i przyczynia się do spalania kalorii, co w oczywisty sposób przekłada się na smuklejszą sylwetkę. Łącząc dużą ilość ruchu z odpowiednimi nawykami żywieniowymi, można naprawdę bardzo szybko schudnąć, a co najważniejsze bez uszczerbku dla zdrowia.

6. Niezdrowe napoje

Jeśli chcesz szybko schudnąć i utrzymać osiągnięte efekty, pamiętaj nie tylko o prawidłowym odżywianiu i sporcie, ale także o przyjmowaniu odpowiednich płynów. Optymalnym rozwiązaniem jest picie głównie wody (najlepiej bezsmakowej, niegazowanej wody źródlanej lub mineralnej), ewentualnie świeżych soków owocowych, które co prawda posiadają sporo kalorii, ale nadrabiają to bardzo dużą ilością witamin, których dostarczenie jest niezbędne w prawidłowych nawykach żywieniowych. Jeśli musisz pozwolić sobie na herbatę i kawę, to koniecznie staraj się nie używać cukru. Zapomnij o kolorowych, słodzonych i gazowanych napojach, które w jednej szklance zawierają nawet kilka łyżeczek cukru i przyczyniają się do nadwagi.

7. Zbyt wczesna kolacja

Twierdzenie, że nie zjedzenie kolacji lub spożywanie ostatniego posiłku najpóźniej do godz. 18 sprzyja odchudzaniu, to popularny, ale nieprawdziwy mit żywieniowy. Kolacja stanowi bardzo ważny element dnia i powinna zostać zjedzona na 2-3 godziny przed snem. Jeśli więc chodzisz spać o 1 w nocy, to spożywanie kolacji przed godziną 18 odbije się niekorzystnie na Twoim organizmie. Prawidłowa kolacja powinna dostarczyć organizmowi zestaw niezbędnych makro- i mikroskładników, które pomagają utrzymać dobrą kondycję. Nie należy jednak przesadzać z jej kalorycznością, a raczej starać się spożywać dania na bazie warzyw, chudego mięsa czy produktów białkowych bez udziału lub z niewielkim udziałem węglowodanów.

8. Za mało snu

Czy wiesz, że zbyt krótki sen, który trwa mniej niż 6 godzin, rozregulowuje gospodarkę hormonalną organizmu, sprawiając, że w krwiobiegu pojawiają się duże ilości greliny i kortyzolu? Grelina odpowiada za uczucie głodu, w rezultacie czego w ciągu dnia bardziej chce nam się jeść i spożywamy duże ilości kalorii. Z kolei kortyzol powoduje utratę masy mięśniowej, pozostawiając niezmienioną tkankę tłuszczową. Zarwane noce zaburzają metabolizm organizmu, co bynajmniej nie wpływa korzystnie na odchudzanie. Jeśli chcesz szybko schudnąć, to koniecznie powinnaś solidnie się wysypiać.

Autor zewnętrzny

10 KOMENTARZE

  1. Moje dwa główne problemy to podjadanie i zbyt mało snu. Na sen zawsze brakuje czasu, bo zawsze jest dużo do zrobienia, ale z podjadaniem mogę sobie poradzić, jak tylko uruchomię silną wolę.

  2. U mnie najgorsze jest podjadanie, bo na jednej czekoladce nigdy się nie kończy.

  3. Niestety dość dużo błędów popełniam. Tak pomyślałam, że moim głównym problemem jest zbyt mało snu, a przez to może też kłopoty hormonalne bo od jakiegoś czasu nie panuję nad apetytem i tym po co sięgam. Od kilku miesięcy ciągnie mnie do tego co najbardziej niezdrowe. Wiem, że muszę to zmienić dla mojego zdrowia.

  4. Mam jeszcze jeden duży problem- brak kontroli weekendami… W tygodniu jakoś łatwiej potrafię sobie odmówić łakoci czy późnej i bardziej obfitej kolacji, ale weekendami mi się nie udaje

    • Jesteśmy po weekendzie i potwierdzam to, że w wolne dni jest najgorzej zapanować nad jedzeniem, zwłaszcza słodyczy 🙁

      • Ja jestem po komunii i roczku i tam to dopiero były pokusy… Teraz trzeba znowu powrócić do zdrowszego odżywiania

  5. To fakt, ja jem kolację, jak jestem głodna, a nie zawsze o 18, a potem umieram z głodu o 22 i zjadam czekoladę.

    • Gdy mnie napadnie taki głód, to staram się mieć pod ręką jakieś nasiona, słonecznik lub pestki dyni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ