grafika przekazana przez partnera

We wszystkich dużych i średnich firmach funkcjonują działy obsługi klienta. Bez mrówczej pracy tysięcy konsultantów skuteczne działanie większości przedsiębiorstw byłoby niemożliwe. Praca w obsłudze klienta to perspektywiczne zajęcie dla kobiet, nawet jeśli nie jest ono bez wad. Wyjaśniamy, jak zaplanować karierę i osiągnąć sukces jako specjalista ds. obsługi klienta.

Jak znaleźć pracę w obsłudze klienta?

W serwisach takich jak GoWork.pl znajdziesz setki ofert pracy jako specjalista ds. obsługi klienta. Większość z nich to praca biurowa, choć coraz częściej pojawiają się ogłoszenia dla pracowników z całej Polski, którzy mogą pracować zdalnie. Zazwyczaj zakres obowiązków na stanowisku specjalisty ds. obsługi klienta obejmuje odbieranie telefonów, odpisywanie na e-maile oraz wiadomości klientów, a także sprawowanie nadzoru nad dokumentacją. Często trzeba dodatkowo wypełniać dokumenty, np. korekty faktur, zlecać przelewy, dokonywać zmian w bazach danych i kompleksowo rozwiązywać problemy klientów.

Praca w obsłudze klienta wymaga zatem określonych umiejętności. Najważniejszą z nich jest znajomość popularnych programów komputerowych, choć równie istotne są kompetencje miękkie. Kluczowe znaczenie ma zdolność do łatwego nawiązywania kontaktów międzyludzkich, a także cierpliwość – rozmówcy często są zdenerwowani, a wręcz chamscy, ale i tak trzeba starać się pomóc nawet najbardziej problematycznym klientom.

Czy praca w obsłudze klienta jest perspektywiczna?

Duża część specjalistów ds. obsługi klienta to kobiety. To perspektywiczne stanowisko, choć zanim wybierzesz taką ścieżkę kariery, musisz ją dokładnie zaplanować. Początkujący pracownicy z reguły zarabiają w okolicach płacy minimalnej, ale bardziej doświadczeni specjaliści mogą liczyć na znacznie wyższe zarobki. Pracodawcy zazwyczaj zatrudniają na umowie zlecenie lub umowie o pracę, choć niektóre osoby rozliczają się również na zasadzie B2B. Wszystko zależy od polityki oraz podejścia poszczególnych firm.

Sztuczna inteligencja oraz inne przemiany na rynku pracy znacząco wpłynęły na działanie obsługi klienta. Firmy coraz częściej implementują chatboty, także na infoliniach telefonicznych. Mimo to liczba ofert pracy nie zmalała, a sztuczna inteligencja jak na razie nie stanowi konkurencji dla człowieka. Pracownicy obsługi klienta będą potrzebni jeszcze przez długi czas. To bezpieczna ścieżka kariery dla osób, które obawiają się zmian w przyszłości.

Jak osiągnąć sukces jako specjalista ds. obsługi klienta?

Aby osiągnąć sukces jako specjalista ds. obsługi klienta, trzeba dokładnie zaplanować ścieżkę kariery i starać się konsekwentnie realizować swój plan. Podobnie jak w innych zawodach, kluczowe znaczenie ma ciągłe rozwijanie swoich kompetencji zawodowych. To nie tylko poszerzanie umiejętności takich jak obsługa programów komputerowych, ale też szkolenia z zakresu kompetencji miękkich.

Pracownicy obsługi klienta są często uczestnikami sytuacji konfliktowych – muszą potrafić je rozwiązywać w taki sposób, żeby klient był możliwie usatysfakcjonowany. Zazwyczaj jest to bardzo trudne, szczególnie jeśli firma wyznacza sztywny zakres postępowania i nie pozwala na kompromisy. Certyfikaty i szkolenia z zakresu rozwiązywania konfliktów stanowią ważny atut w trakcie rekrutacji, szczególnie w przypadku obsługi klientów premium.

Jak zwiększyć zarobki?

Istnieje kilka sposób na zwiększenie zarobków podczas pracy jako specjalista ds. obsługi klienta. Pierwszym z nich jest nauka dodatkowych języków. Konsultanci znający biegle angielski, niemiecki, norweski, duński czy holenderski są bardzo poszukiwani na rynku pracy i mogą liczyć nawet na kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie na rękę.

Drugi sposób to przejście do sektora klientów premium – dostaną się tam tylko najlepsi, którzy mogą oni liczyć na bardzo atrakcyjne zarobki. Oczywiście w zamian trzeba zapewnić bardzo wysoką jakość obsługi, a podczas pracy nie można sobie pozwolić nawet na najmniejszą wpadkę. Co istotne, zarobki na stanowisku specjalisty ds. obsługi klienta powinny rosnąć wraz z doświadczeniem, które stanowi bardzo dobry argument podczas negocjacji z pracodawcą.