Niestety większość chorych godzi się na złe traktowanie w szpitalu w obawie przed konsekwencjami – przecież często jesteśmy zdani na łaskę i niełaskę personelu medycznego.

Do kogo może się zwrócić pacjent, gdy jego dobro zostało naruszone?

  • W pierwszej kolejności w sprawach dotyczących mniejszej wagi, pacjent lub jego pełnomocnik może się zwrócić do Kierownika Zakładu Opieki Zdrowotnej, w którym nastąpiło złamanie prawa pacjenta.
  • Jeśli naruszenie jest spowodowane działalnością lekarza, można zwrócić się do Okręgowej Izby Lekarskiej.
  • Jeżeli naruszenie jest spowodowane działalnością pielęgniarki lub położnej, należy zwrócić się ze skargą do Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych.
  • Istnieje biuro Rzecznika Praw Pacjenta, do którego można się zwrócić gdy prawa pacjenta są naruszane. Funkcja rzecznika nie jest związana z lekarskimi czy pielęgniarskimi korporacjami zawodowymi.