Diety odchudzające Kuchnia

Etapy diety Montignaca

Metoda Montignaca została podzielona na dwa etapy. Pierwszy, nazywany fazą I, ma na celu utratę wagi, drugi – faza II, stabilizację. Zarówno w I jaki i II etapie powinniśmy spożywać obfite śniadanie, normalny obiad i lekką kolację. Nie należy rezygnować z żadnego z posiłków, jeśli mamy taką potrzebę możemy spożywać 4 czy 5 mniejszych porcji.

Metoda Montignaca została podzielona na dwa etapy. Pierwszy, nazywany fazą I, ma na celu utratę wagi, drugi – faza II, stabilizację. Zarówno w I jaki i II etapie powinniśmy spożywać obfite śniadanie, normalny obiad i lekką kolację. Nie należy rezygnować z żadnego z posiłków, jeśli mamy taką potrzebę możemy spożywać 4 czy 5 mniejszych porcji.

Faza I – utrata wagi

Faza I metody ma na celu utratę wagi. Jest ona oparta na podstawowej zasadzie metody Montignaca oraz dwóch praktycznych regułach:

1. Podstawowa zasada metody: należy wybierać te pokarmy, które powodują możliwie jak najniższe stężenie cukru we krwi po spożytym posiłku, aby ograniczyć wydzielanie insuliny,
2. Reguły praktyczne – posiłki dzielimy na dwa typy:

  • tłuszczowe – posiłek będzie się składał z produktów białkowych i tłuszczowych (mięso, ryby) oraz węglowodany o bardzo niskim IG (poniżej 35), głównie warzywa, soczewica zielona,
  • węglowodanowe – posiłek będzie złożony z węglowodanów i białek, w jego skład nie mogą wchodzić żadne tłuszcze nasycone i bardzo niewiele tłuszczów nienasyconych

Śniadanie w diecie Montignaca

Na śniadanie są polecane produkty węglowodany i białka, zapewniające nam możliwie jak najwięcej energii. Produkty te powinny być niskotłuszczowe i posiadać niski IG. Poranek to najlepszy czas na zjedzenie owoców, ponieważ dostarczają one energii i spożyte na pusty żołądek są szybko trawione. W metodzie polecane są: jabłka, gruszki, pomarańcze, grejpfrut, kiwi, brzoskwinie, winogrona, wiśnie nektarynki, śliwki, truskawki oraz maliny, nie należy spożywać bananów.



Śniadanie właściwe należy spożyć koło 20 minut po zjedzeniu porcji owoców. Śniadanie może się składać z pełnoziarnistego chleba, najlepiej żytniego (pumpernikiel, Schwarzbrot), ważne by w jego składzie nie było dodatku cukru ani tłuszczy nasyconych (producenci często dodają olej palmowy). W fazie I do przygotowania kanapek nie używamy masła ani margaryny, jako dodatek do chleba można użyć: marmolady bez dodatku cukru lub odtłuszczony twaróg (również możesz go połączyć z marmoladą).

Drugą opcją na śniadanie są pełnoziarniste zboża: musli bez dodatku cukru, płatki owsiane, otręby. Jest jeszcze możliwość spożywania śniadania na słono, np. jajecznicy na bekonie, ale w tym wypadku nie możemy spożywać węglowodanów o IG>35. Takie śniadanie to dobra opcja kiedy jesteśmy w hotelu i nie mamy dostępu do pełnoziarnistego pieczywa.

Obiad w diecie Montignaca

Obiad niezależnie od miejsca spożywania powinien się składać z białek, tłuszczu oraz węglowodanów o bardzo niskim IG, czyli np. porcja mięsa (drób, ryby, wołowina), smażona na oliwie z oliwek oraz jako dodatek węglowodany o bardzo niskim IG, takie jak zielone warzywa (surówka z kapusty).

Kolacja w diecie Montignaca

Produkty spożywane na kolację mogą być podobne do tych jedzonych na obiad. Pamiętaj jednak aby był to posiłek możliwie z niewielką ilością tłuszczy, ponieważ te spożyte w wieczornych godzinach są najczęściej magazynowane w formie tkanki tłuszczowej.

Najlepszymi produktami na kolację są warzywa, np. w formie jarzynowej zupy (por, seler, kapusta, ważne by była bez ziemniaków i marchewki). Możemy również spożyć: ryż długoziarnisty z przecierem pomidorowym, spaghetti gotowane all dente (z twardej pszenicy durum), zieloną soczewicę z cebulą lub dowolną fasolę. h1. Faza II – utrzymanie wagi

Celem fazy II jest utrzymanie osiągniętej wagi. Można powiedzieć, że jest to rozszerzona, mniej restrykcyjna faza I, ponieważ reguły i zasady żywieniowe są podobne. W fazie II do posiłku białkowo – tłuszczowego można dołączyć węglowodany, których IG wynosi 50 lub mniej (w fazie I 35).

Czyli możemy już sobie pozwolić na zjedzenie kurczaka z ryżem basmati (IG 50) lub spaghetti all dente. Wynika to z tego, że średnie stężenie cukru we krwi po posiłku, jeśli nawet nieco wzrośnie, będzie i tak wystarczająco niskie, by nie doszło do nadmiernego wydzielania insuliny.

Podczas stosowania fazy II możliwe są również pewne odstępstwa. Możemy pozwolić sobie na zjedzenie od czasu do czasu węglowodanów o wysokim IG, należy wtedy spożyć odpowiednią ilość węglowodanów o niski IG. W praktyce, jeśli zjemy 100 gram ziemniaków, to dla równowagi powinniśmy spożyć 80-120 ram zielonej soczewicy.

Jak widzisz metoda opracowana przez Michela Montignaca nie należy do szczególnie restrykcyjnych. Choć w fazie I wymagana jest spora dyscyplina, to po osiągnięciu odpowiedniej masy ciała wachlarz przyjemności kulinarnych jest dość szeroki. Należy zawsze pamiętać aby stężenie cukru we krwi po posiłku było możliwie jak najniższe, co uchroni nas przed przybieraniem na wadze.

Agnieszka Adamek

Komentarze

eve

5 lat temu

cala masa tych roznych diet a kazda inna,ja uwazam ze wystarczy przyswoic sobie podstawy zdrowego ,rozsadnego odzywiania i przemiana materii nie ma klopotow

Zostaw komentarz