Kuchnia Zdrowa dieta

Dietetyczne potrawy na grilla

Majówka już tuż tuż. A jak majówka – to i grill. Potrawy na grilla nie muszą być jednak tuczące ani rujnujące naszą dietę.

Majówka już tuż tuż. A jak majówka – to i grill. Potrawy na grilla nie muszą być jednak tuczące ani rujnujące naszą dietę.

Potrawy z grilla to nie tylko karczek czy tłusty boczek. Do wyboru mamy różne mięsa i warzywa, z których można wyczarować prawdziwe pyszności.

Dietetyczne szaszłyki

Z reguły na patyczki nadziewa się pokrojony boczek czy karkówkę, a warzywa są jedynie dodatkiem. A to błąd! Grillowane warzywa są wyjątkowo smaczne – lubią je nawet dzieci, których gusta kulinarne są przecież wyjątkowo wysublimowane. Papryka, cebula czy cukinia w wersji przypieczonej są bardzo smaczne i również zdrowe. Do szaszłyków warto dodać również pieczarki. Jeżeli decydujemy się na wersję z mięsem, najlepiej nadziać na patyczki kawałki piersi kurczaka czy indyka. Można je wcześniej zamarynować w mieszance musztardy, oliwy i przypraw.

Grillowany kurczak lub indyk

Zamiast tłustych mięs, grillować można pierś z kurczaka lub indyka. Najlepiej ją wcześniej delikatnie oklepać tłuczkiem do mięsa i zamarynować. W zależności od preferencji kulinarnych, marynata może być słodka (na bazie miodu), pikantna lub nawet słodko-kwaśna. Drobiowe mięso najlepiej smakuje zamarynowane już dzień wcześniej.

Grillowana kukurydza lub papryka

Kukurydza nadaje się świetnie na grilla! Przed przyrządzeniem można ją lekko podgotować, ale nie jest to konieczne. Kukurydzę można albo zawinąć w folię aluminiową, albo podpiec bezpośrednio na grillu. To samo tyczy się papryki – wydrążone warzywo można również wypełnić pieczarkami z cebulą!

Grillowany camembert

Serki typu camembert (a również i brie) nadają się również na grilla. Serek najlepiej owinąć folią aluminiową, do środka można dodać plasterki pomidora, czosnku lub cebuli oraz odpowiednio doprawić. Serek opiekamy przez kilkanaście minut. Grillowany camembert świetnie smakuje np. z żurawiną. Świetnie smakuje również grillowany oscypek.

Grillowana ryba

Ryba należy do najzdrowszych i najbardziej dietetycznych potraw z grilla. Najlepiej sprawdzają się te, których mięso jest dość zwarte i zbite – pstrąg czy łosoś, ale również tuńczyk. Rybę warto wcześniej zamarynować. Rybę grilluje się szczelnie zamkniętą w folii przez około 10-12 minut, można też przyrządzić ją na tacce lub w specjalnych koszykach grillowych.

Dietetyczne dodatki

Grill to nie tylko mięsa czy warzywa, to również dodatki takie jak sosy czy dipy. Zamiast tych na bazie majonezu, przygotujmy sosy jogurtowe. Jogurt naturalny plus czosnek podkreślą smak praktycznie każdej potrawy i nie dostarczą nam zbyt wiele kalorii. Unikajmy gotowych sosów majonezowych, bo to prawdziwa bomba kaloryczna. Nie sólmy mocno potraw, sięgajmy po przyprawy i zioła. Zamiast słodkich soków, pijmy wodę z dodatkiem cytryny. Jeżeli nie umiemy sobie odmówić piwa do grillowanych potraw, nie dosładzajmy go dodatkowo sokiem i ograniczmy jego ilość.

Wielkie grillowanie nie musi od razu oznaczać przybrania na wadze. Wystarczy tylko stosować się do kilku zasad, aby jeść smacznie i nie tyć. Pamiętajmy również o wielkości porcji – nawet najbardziej dietetyczne potrawy jedzone w nadmiarze spowodują skok na wadze!

Małgorzata Ptak

Komentarze

eve

7 lat temu

bardzo lubie ptrawy z grilla zwlaszcza kielbse biala i karkowke sa przepyszne

Zostaw komentarz