Osteoporoza Zdrowie

Czy dieta może zapobiec osteoporozie?

Osteoporoza stanowi poważny problem społeczny. Postępujący ubytek masy kostnej przyczynia się do groźnych złamań. Jak walczyć z tą podstępną chorobą? Czy zmieniając dietę, możemy wzmocnić kości?

Osteoporoza stanowi poważny problem społeczny. Postępujący ubytek masy kostnej przyczynia się do groźnych złamań. Jak walczyć z tą podstępną chorobą? Czy zmieniając dietę, możemy wzmocnić kości?

Osoby, które zmagają się z osteoporozą, powinny zmodyfikować swoje menu. Należy zmniejszyć spożycie wędlin, hamburgerów, frytek itp. W jadłospisie nie może zabraknąć nabiału, owoców i warzyw.

Skryty przestępca

Zrzeszotnienie kości atakuje znienacka. Ta choroba początkowo nie daje żadnych objawów. Chory nie zdaje sobie sprawy, że systematycznie zmniejsza się gęstość kośćca. Na ogół lekarze diagnozują osteoporozę dopiero wtedy, gdy dochodzi do poważnych złamań.

Osteoklasty a osteoblasty

Kości przypominają plac budowy. Osteoklasty, czyli komórki kościogubne, przyczyniają się do resorpcji. Z kolei osteoblasty, komórki kościotwórcze, uczestniczą w odbudowie kości. W sytuacji, gdy dochodzi do zachwiania równowagi między osteoklastami a osteoblastami, szkielet staje się podatny na uszkodzenia mechaniczne.

Przeprowadzone badania wykazały, iż do 25. roku życia przeważają procesy, w których uczestniczą komórki kościotwórcze. W tym czasie obserwuje się przyrost masy szkieletu. Niestety, po 35. roku życia zwiększa się aktywność osteoklastów. Kości stają się kruche i częściej dochodzi do złamań.

Rola wapnia i witaminy D

Wapń oraz witamina D odgrywają niezwykle istotną rolę w profilaktyce osteoporozy. W związku z tym należy tak zmodyfikować dietę, aby nie zabrakło w niej składników zwiększających wytrzymałość mechaniczną kości. Nabiał stanowi bogate źródło wapnia. Niestety, nie każdy może spożywać wyroby mleczne. Osoby, które zmagają się z nietolerancją laktozy, powinny sięgać po jogurty i kefiry. Bakterie fermentacji mlekowej wykorzystują ten dwucukier w swoim metabolizmie i tym samym zmniejszają stężenie problematycznej substancji.

Alergia na białko mleka krowiego

Co roku wzrasta odsetek alergików. Niektórzy ludzie są uczuleni na białko mleka krowiego. W związku z tym, iż kazeina kappa charakteryzuje się wysoką termoopornością, substancja nie ulega denaturacji pod wpływem działania wysokiej temperatury. Osoby, które zmagają się z alergią na białko mleka krowiego, powinny przyjrzeć się wyrobom z mleka koziego i owczego.

Suplementy diety bogate w wapń

Weganie oraz ludzie, którzy nie mogą jeść wyrobów mlecznych, powinni przyjrzeć się suplementom diety bogatym w wapń i witaminę D. Przed zakupem preparatu warto skonsultować się z lekarzem. Specjalista dysponuje kompletem badań. Jednocześnie jest w stanie obliczyć, jaką dawkę wapnia powinniśmy dostarczać swojemu organizmowi. Podczas wizyty u lekarze warto wspomnieć o zdiagnozowanych alergiach i nietolerancjach pokarmowych. W niektórych suplementach diety wykorzystuje się laktozę jako substancję pomocniczą.

Znaczenie pieczywa pełnoziarnistego

W diecie osób, które pragną ustrzec się przed osteoporozą, nie może zabraknąć pieczywa razowego. Mąka pełnoziarnista zawiera cynk, miedź i witaminę B6. Wspomniane składniki warunkują prawidłowy rozwój kości. Uczestniczą w procesie przekształcania metioniny w cysteinę. W organizmie osób, które cierpią z powodu niedoboru pirydoksyny (witamina B6), odkłada się homocysteina, która uszkadza struktury komórek. Tę cenną substancję znajdziemy w rybie, ziemniakach i bananach.

Wędliny źródłem fosforanów

Wędlinę warto zastąpić gotowanym mięsem. Kiełbasy, które oferują nam supermarkety zawierają fosforany. Ich nadmiar utrudnia przyswajanie wapnia, czyli składnika budulcowego kości. W związku z tym, iż konsumpcja smażonych potraw wpływa negatywnie na zdrowia, mięso należy gotować na parze.

Odpowiednio dobrana dieta może nas uchronić przed rozwojem osteoporozy. Wiedząc, jakie artykuły służą naszym kościom, możemy zmodyfikować dotychczasowe nawyki żywieniowe. Warto zmienić jadłospis, ponieważ złamania, które towarzyszą osteoporozie, mogą doprowadzić do kalectwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *