Fitness

Chodzę na basen, bo…

Wizyty na basenie mogą być świetnym sposobem na spędzanie czasu, ale także na poprawę swojego zdrowia i – przy okazji – sylwetki. Wielu lekarzy zaleca pływanie jako formę terapii w przypadku kłopotów z kręgosłupem, ze stawami, ale także w przypadku stanów depresyjnych czy melancholijnych.

Wizyty na basenie mogą być świetnym sposobem na spędzanie czasu, ale także na poprawę swojego zdrowia i – przy okazji – sylwetki. Wielu lekarzy zaleca pływanie jako formę terapii w przypadku kłopotów z kręgosłupem, ze stawami, ale także w przypadku stanów depresyjnych czy melancholijnych.

Czym jest odruch pływania

Każdy z nas rodzi się z odruchem pływania. Odruch ten jednak zanika, ponieważ nie jest podtrzymywany. Pływania musimy więc uczyć się od nowa, a im człowiek straszy, tym jest to trudniejsze. Na szczęście baseny są tak zbudowane, że każdy może z nich korzystać – bez różnicy czy potrafi pływać, czy nie. Przy czym zachęcam do nauki – pływanie jest bowiem najlepszą i najprzyjemniejszą chyba formą aktywności fizycznej, a wizyty przynoszą korzyść całemu organizmowi.

Zalety pływania

Osoby, które potrafią pływać, chętnie korzystają z basenów. W naszym kraju można jedynie przez 3-4 miesiące pływać w jeziorach czy w morzu. A pływać powinno się cały rok, przede wszystkim dlatego, że świetnie relaksuje i wzmacnia mięśnie. Podczas pływania – niezależnie od tego, w jakim stylu – pracują prawie wszystkie mięśnie.

Style pływania są ważne, szczególnie w takim przypadku, kiedy ktoś ma kłopoty z kręgosłupem. Przy schorzeniach kręgosłupa zaleca się pływanie na grzbiecie, ponieważ jest ono najłatwiejsze i nie powoduje wygięcia krzyża ani napięcia obręczy barkowej.

Istnieją pewne ograniczenia. Osoby, które przeszły zawał, które mają podwyższone ciśnienie lub cierpią na niewydolność krążenia, powinny w wodzie się relaksować i pływać spokojnie. Nie jest zalecany nadmierny wysiłek czy pobijanie pływackich rekordów.

Aqua aerobic

Aqua aerobic to forma ćwiczeń fitness w wodzie. Ten wodny aerobik stał się w ostatnich latach bardzo popularny. Jego zaletą jest to, iż nie męczy tak bardzo, jak trening na lądzie, ale również świetnie rzeźbi ciało i sprzyja odchudzaniu. Wynika to z faktu, iż człowiek w wodzie jest o wiele lżejszy niż na lądzie, ale mięśnie muszą pracować ciężej. Ta forma ćwiczeń polecana jest szczególnie osobom, które mają problem z kręgosłupem lub ze stawami, które mają sporą nadwagę oraz kobietom w ciąży. Taka gimnastyka wzmacnia mięśnie, kształtuje i rzeźbi sylwetkę, poprawia krążenie i wzmacnia mięśnie miednicy i mięśnie pośladków.

Warto zapisać się na basen i korzystać z niego jak najczęściej. W wielu miastach basen jest częścią całego kompleksu, więc można także korzystać i z jacuzzi czy z ciekawych ślizgawek. Można więc wybrać się całą rodziną – będzie to świetna alternatywa dla telewizji czy komputera.

Sabina Sosnowska

Komentarze

drobina

6 lat temu

Chodzę na basen, bo…kocham pływanie. Nie zawsze tak było. Na basen wróciłam po niemal czterdziestoletniej przerwie – szukałam ratunku dla moich zwyrodniałych stawów. To był strzał w dziesiątkę. Pływanie postawiło mnie na nogi. Byłam niepocieszona jak w maju ubiegłego roku zaczął się remont naszego basenu. Miał potrwać do końca roku, ale przedłużył się do…dziś. Jutro otwarcie. Wreszcie znowu będę mogła pływać do woli. Już nie tylko dla zdrowia, ale dla przyjemności. CUDOWNIE!

Zostaw komentarz