Mobbing – problem naszych czasów

Zauważyłaś, że twoje pracownice nie pałają do siebie sympatią? Dopóki ich konflikty nie przekładają się na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, nie powinnaś interweniować. Podejmij jednak zdecydowane kroki, gdy w firmie pojawi się mobbing. Osoba, nad którą pastwią się współpracownicy, nie tylko gorzej wykonuje swoje obowiązki, ale może też targnąć się na swoje życie. Agresorem okazała się zasłużona pracownica? Przeprowadź z nią poważną rozmowę, jej kompetencje nie powinny przesłaniać wad, istotnych z punktu prowadzenia firmy. Zastanów się, czy chcesz za wszelką cenę zatrzymać osobę, która nie szanuje innych ludzi? Choć twoja pracownica doskonale radzi sobie z reklamą, jej zachowanie może obniżać efektywność współpracowników.

Słowa uznania a chęć do działania

Człowiek, który czuje się doceniony, bardziej przykłada się do swoich obowiązków. Chcesz wygenerować duże zyski? Zadbaj o samopoczucie swoich podwładnych. Czasem wystarczy jedno krótkie zdanie: „cieszę się, że swoje obowiązki wykonujesz w terminie i zawsze dokładnie sprawdzasz dokumenty”. Pochwała nic cię nie kosztuje, a może wpłynąć pozytywnie na morale zespołu. Każdy człowiek potrzebuje słów uznania, w przeciwnym wypadku nie wie, czy to, co robi, ma jakikolwiek sens. Chcesz zmobilizować zespół do wytężonej pracy? Może warto pomyśleć o wprowadzeniu systemu nagród. Nie każda z nich musi posiadać materialny charakter, czasem wystarczy gest dobrej woli. Wiesz, że twój najlepszy marketingowiec wychowuje kilkuletnie dziecko i musi odebrać je z przedszkola o 17? Pozwól mu wyjść pół godziny wcześniej, niech odrobi to nazajutrz z samego rana.

Często zwalniasz pracowników, ponieważ żaden nie spełnia twoich oczekiwań? Zastanów się, gdzie tkwi problem. Jeśli migracja pracowników trwa od dwóch lat, może warto zrewidować swoje zachowanie? Dobry pracownik jest dziś na wagę złota, ale prędzej czy później powinnaś znaleźć kogoś sensownego na wolne stanowisko. Czy każda z zatrudnionych osób popełniała rażące błędy, a może wręczałaś zwolnienie, ponieważ szukałaś ideału? Pracodawca, który zakłada, że jedna osoba znajdzie nowych klientów, zajmie się dostawcami i księgowością, ma nieracjonalne oczekiwania. Nawet osoba, która zaangażowała się w funkcjonowanie przedsiębiorstwa, nie jest w stanie tyle udźwignąć.

Godne wynagrodzenie

Wysokość pensji budzi ogromne kontrowersje. Właściciel firmy chciałby płacić jak najmniej, a pracownik otrzymywać jak najwięcej. Wypracowanie kompromisu stanowi nie lada wyzwanie. Warto jednak spojrzeć na problem trzeźwym okiem. Poszukujesz programisty, ale oferujesz mu najniższą krajową? Musisz liczyć się z tym, że nie otrzymasz oszałamiającej liczby CV. Ba, może okazać się, że nie znajdziesz chętnych do podjęcia pracy. Pamiętaj, że im więcej wymagasz, tym więcej powinieneś płacić. Kandydatka na recepcjonistkę ma wykazać się biegłą znajomością trzech języków i kilkuletnim doświadczeniem zawodowym? Jeśli zaproponujesz minimalne wynagrodzenie, poszukiwania pracownika zajmą ci sporo czasu. Osoby, które znają 3 języki obce, mają ogromne możliwości i nie muszą przyjmować pierwszej lepszej oferty. Warto o tym pamiętać, pisząc ogłoszenie.

Każdy przedsiębiorca chciałby otaczać się kompetentnymi pracownikami. Dlaczego więc znajdując odpowiedniego kandydata na stanowisko menedżera czy marketingowca, nie dba o świeży narybek? Czasem wystarczy niewiele: racjonalne oczekiwania, zrozumienie i szacunek dla drugiego człowieka.