Miejsce pracy powinno wymuszać na nas zmianę pewnych zachowań. To, co uchodzi w gronie znajomych, w firmie jest niedopuszczalne. Przedstawiamy nieprofesjonalne zachowania w miejscu pracy. Takich postaw powinnaś unikać.
Prowadzenie kłótni z partnerem przez telefon w godzinach pracy
Bardzo często przenosimy złe emocje z domu do biura. Gdy kłócimy się o coś z partnerem, to jesteśmy tym tak rozemocjonowane, że nie potrafimy odmówić sobie kłótni przez telefon, gdy ukochany dzwoni do nas w godzinach pracy, by zapytać o zakupy na obiad. Tylko nie każda koleżanka z pracy chce tego słuchać i poznawać meandry kryzysu waszego związku. W biurze warto zachować powściągliwość i nie kłócić się przez telefon z partnerem, matką, koleżanką, po prostu z nikim. To psuje atmosferę pracy i utrudnia koncentrację.
Krzyk na współpracowników
Nawet jeśli ktoś wyprowadzi cię z równowagi, powinnaś zwrócić mu uwagę w kulturalny, merytoryczny i spokojny sposób. Nie krzycz na niego. Podnoszenie głosu w miejscu pracy jest źle widziane. Poza tym stanowi formę przemocy. Kolega może zgłosić twój wybuch złości przełożonemu, za co możesz w konsekwencji otrzymać karę.
Stosowanie przekleństw
Przekleństwa czasem cisną się na usta, gdy klient jest wyjątkowo trudny lub złośliwy. Trzeba jednak panować nad swoim słownictwem i zachowaniem. Pamiętaj, że twoi koledzy nie są winni zachowaniu klienta i nie powinnaś ich zmuszać do wysłuchiwania steku wulgaryzmów. Oni mają prawo pracować w miłej atmosferze.
Nadmiernie spoufalanie się z kolegami z pracy lub szefem
Koledzy z pracy czasem stają się naszymi przyjaciółmi, jednak nie powinniśmy spoufalać się z nimi zbyt wcześnie, podoba zasada dotyczy przełożonych. Jeśli w firmie nie ma zwyczaju mówienia sobie na ty, nie zwracaj się w tak bezpośredni sposób do szefa czy starszych koleżanek z pracy. Poczekaj, aż oni zaproponują przejście na ty.
Nieprzestrzeganie terminów
Jeśli masz dostarczyć raport klientowi w piątek do godziny 12, to powinnaś wywiązać się z tego zobowiązania. Wysyłanie raportu z opóźnieniem źle wygląda w oczach kontrahenta i może skutkować jego przejściem do konkurencji. Poza tym tego typu zachowania zawsze rodzą negatywne opinie na temat firmy.
Nieinformowanie klienta o przewidzianych opóźnieniach
To normalne, że czasem realizacja jakiegoś zamówienia ulega opóźnieniu i to niekoniecznie z naszej winy. Np. brakuje nam elementów wykończeniowych do mebli na wymiar, te miały dojechać 3 tygodnie temu, ale dostawca wciąż wzwleka z realizacją zamówienia. Warto w takiej sytuacji poinformować klienta z wyprzedzeniem o planowanym opóźnieniu i na spokojnie wyjaśnić sytuację.
Odpowiadanie na maile klientów po tygodniu
Nie ma gorszej wizytówki firmy niż pracownik, który na maile klientów odpowiada po tygodniu lub dwóch. Wówczas osoba korzystająca z jej usług czuje się potraktowana w sposób nieprofesjonalny. Taki lekceważący stosunek do klienta może skutkować jego odejściem do konkurencji. Przy okazji może on nam zrobić kiepską reklamę w internecie czy wśród swoich znajomych.
Umawianie się na rozmowę telefoniczną i zapominanie o niej
Skoro umawiasz się z pracownikiem innej firmy na rozmowę biznesową na godzinę 12 nazajutrz, to powinnaś o niej pamiętać. Niedopuszczalne jest zapominanie o niej lub celowe jej pominięcie. W takiej sytuacji może się zdarzyć, że gdy my znajdziemy wreszcie czas na konwersację, druga osoba będzie zajęta swoimi obowiązkami.
Zwłoka w wypłacie wynagrodzeń
Jeśli pracujesz w księgowości lub w kadrach, powinnaś tak zaplanować swoją pracę, aby terminowo wyliczyć i wypłacić wynagrodzenie pracownikom. Każdy z nich ma bowiem jakieś zobowiązania do pokrycia. Poza tym zwłoka w wypłacie wynagrodzeń może skutkować nałożeniem kary na właściciela firmy.
Niekulturalna odpowiedź na maile
Nawet jeśli ktoś jest złośliwy lub mało inteligentny, nie możesz mu odpisywać w sposób arogancki na wiadomości. Zachowaj profesjonalizm, wyjaśnij sprawę, skupiaj się na aspektach merytorycznych, daruj sobie wycieczki personalne.