Feminizm stał się modny, feministki wyszły na ulice, by pokazać siłę kobiet. Ich siła przebiła się także przez media, w postaci zjawiska, jakim jest femvertising. Co oznacza i jak jest wykorzystywane?
Feminizm w kontekście kulturowym
Nie od dziś kobiety walczą o swoje prawa. Od wieków były uważane za słabsze od mężczyzn. Musiały udowadniać, na co je stać. I choć lata mijały, zmieniała się kultura, w dalszym ciągu kobiety walczą. Walczą o równe traktowanie, szacunek i wiele praw, które przecież powinny być tak oczywiste. Feminizm nie jest nienawiścią do mężczyzn, jak niektórzy go odbierają. To postawa silnych kobiet, które są niezależne i mają dość tych wszystkich stereotypów. W Polsce mieliśmy Strajk Kobiet, który pokazał społeczeństwu, jak wiele kobiet jest w stanie powiedzieć stanowcze „Nie” i stanąć do walki o godne życie. Ze stereotypami walczą także marki. Dzięki komercji jest więc ukazywany feminizm, którego przekaz trafić może do wielu osób.
Femvertising
Reklama jest nie tylko dźwignią handlu, ale także wspaniałym kanałem przekazu. Dlatego marki wykorzystują taką szansę, jako formę nie tylko pokazania swoich produktów, ale również poglądów. Femvertising to umiejętne pokazanie feminizmu w reklamach komercyjnych. Walka ze stereotypami, ukazanie siły kobiet i ich wizerunku, pełnego niezależności, determinacji i pewności siebie. Znane marki coraz chętniej pokazują w spotach równouprawnienie czy prawa kobiet. Takie wsparcie jest nieocenione, tym bardziej, że ma ono wydźwięk globalny. Femvertising może jest nowym zjawiskiem, ale najwyraźniej stał się na tyle popularny, że coraz więcej producentów go wykorzystuje.
Kobiety górą
Marka Always już parę lat temu wykorzystała ten trend, tworząc dużą kampanię #LikeAGirl, w której kobiety ukazane są w niby typowo męskich zajęciach. Grają w piłkę i wykonują inne czynności, stereotypowo związane z mężczyznami. Jak widać można w sposób ciekawy pokazać, że będąc dziewczyną, nie można być traktowaną jak gorszą od facetów. Innym przykładem jest marka obuwnicza Deichmann. Gwiazdą kampanii została Margaret. #DziewczynyRządzą to dziś dość charakterystyczna kampania reklamowa, w której nie dość, że występują dziewczyny, to wzajemnie się wspierają i mogą na siebie liczyć w każdej sytuacji. Chodzi o cały sens ukazania kobiet, który trzeba przyznać, marketingowcom bardzo się udał. Hitem sieci okazała się nowa kampania marki Sally Hansen. Producent lakierów i akcesoriów do paznokci stworzył reklamę, w której kobiety mają władzę. Ich wizerunek widnieje na banknotach, umawiają się z młodszymi mężczyznami, robią wielką karierę. Odwrotny świat wytyka wszystkie najważniejsze stereotypy na temat kobiet, z którymi musimy się zmagać. Dodatkowo warto podkreślić,że reklama została stworzona w całości przez ekipę, składającą się wyłącznie z kobiet. I może spot dla niektórych będzie kontrowersyjny, spójrzmy lepiej na własne podwórko i reklamy znanych marek.
Może dzięki zjawisku jakim jest femvertising, coraz więcej osób skieruje wzrok w stronę kobiet. Usłyszy ich wołanie i zacznie działać, by takie reklamy nie musiały się pojawiać w przyszłości. A tymczasem pozostaje nam #GirlPower. Obyśmy nigdy jej nie straciły.
Katarzyna Antos