Kuchnia Zdrowa dieta

5 powodów, dla których warto jeść ryby nie tylko w Wielkim Poście

5 powodów, dla których warto jeść ryby nie tylko w Wielkim Poście

Dzisiaj rozpoczyna się Wielki Post, najważniejszy okres w roku dla chrześcijan.  Hierarchowie zachęcają do jałmużny i rezygnacji z pewnych potraw. W środę popielcową mięso można zastąpić rybą, która wpływa korzystnie na funkcjonowanie naszego organizmu.

Dania rybne mają wielu zwolenników, ale nie brakuje też osób, które niechętnie po nie sięgają ze względu na specyficzny zapach.  Warto jednak uwzględnić je w swoim menu, ponieważ dostarczają cennych kwasów tłuszczowych omega-3, które opóźniają procesy starzenia, zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych i poprawiają kondycję cery.

Które ryby są najzdrowsze?

Ryba rybie nierówna, słodkowodne charakteryzują się mniejszą zawartością kwasów omega-3 od swoich morskich krewnych.  Dietetycy zachęcają do konsumpcji makreli, śledzi, sardynek i tuńczyków, ponieważ znajdziemy w nich najwięcej dobroczynnych substancji.  Ryba gości na twoim talerzu kilka razy do roku? Nadeszła pora, aby to zmienić, naukowcy udowodnili, iż osoby, których dieta obfituje w kwasy omega-3, cieszą się lepszym zdrowiem od swoich rówieśników, którzy rzadko jedzą tłuste ryby morskie.

Tuńczyk uchroni twoje dziecko przed alergią!  Do niedawna postrzegano ryby jako źródło silnych alergenów, dlatego odradzano ich podawanie małym dzieciom.  Tymczasem badania naukowe z 2012 roku zaprzeczają wcześniejszym doniesieniom. Wykazały one, iż wprowadzenie ryb  do diety rocznego dziecka chroni naszą pociechę przed rozwojem alergii. Coraz częściej pojawiają się również opinie, iż jedną z przyczyn wzrostu zachorowań na alergię jest zmniejszenie spożycia ryb.

Kwasy omega-3 gwarancją dobrego wzroku

Każdy z nas pragnie cieszyć się dobrym wzrokiem do późnej starości, niestety w miarę upływu czasu plamka żółta ulega zwyrodnieniu. Na szczęście  niekorzystnym zmianom można zapobiec, wystarczy, że systematycznie będziemy dostarczać swojemu organizmowi kwasów tłuszczowych omega-3. Wykazują one działanie przeciwzapalne i tym  samym chronią plamkę żółtą przed zwyrodnieniem.

Chcesz zapobiec miażdżycy? Jedz dorsza!

Chcesz uniknąć miażdżycy i chorób układu krążenia? Włącz ryby do swojej diety na stałe, ponieważ zawierają one kwasy omega-3, które zmniejszają poziom złego cholesterolu (LDL), który sprzyja powstawaniu blaszek miażdżycowych.  Z przeprowadzonych badań naukowych wynika, iż osoby, które jedzą ryby dwa razy w tygodniu, żyją średnio o 2,2 roku dłużej niż ich rówieśnicy, których dieta jest uboga w kwasy omega-3. Udowodniono również, iż kwas dokozaheksaenowy oraz eikozapentaenowy przyczyniają się do obniżenia ciśnienia krwi.

Reumatoidalne zapalenie stawów – tajemnicza choroba, której można zapobiec

Reumatoidalne zapalenie stawów zaliczane jest do chorób o podłożu autoimmunologicznym, jej przyczyny pozostają nieznane.  Mimo iż medycyna prężnie się rozwija, przypadłość ta wciąż kryje w sobie wiele tajemnic.  Leczenie reumatoidalnego zapalenie stawów wiąże się z przyjmowaniem sterydów obniżających odporność i zwiększających ryzyko otyłości.  Szwedzcy naukowcy wykazali, iż chorobie tej można zapobiec, włączając do swojej diety tłuste ryby morskie takie jak łososie, makrele, pstrągi i śledzie.  Stanowią one bogate źródło kwasów omega-3 o właściwościach przeciwzapalnych.

Tuńczyk uchroni twoje dziecko przed alergią!

Do niedawna postrzegano ryby jako źródło silnych alergenów, dlatego odradzano ich podawanie małym dzieciom.  Tymczasem badania naukowe z 2012 roku zaprzeczają wcześniejszym doniesieniom. Wykazały one, iż wprowadzenie ryb  do diety rocznego dziecka chroni naszą pociechę przed rozwojem alergii. Coraz częściej pojawiają się również opinie, iż jedną z przyczyn wzrostu zachorowań na alergię jest zmniejszenie spożycia ryb.

Tuńczyk uchroni twoje dziecko przed alergią!  Do niedawna postrzegano ryby jako źródło silnych alergenów, dlatego odradzano ich podawanie małym dzieciom.  Tymczasem badania naukowe z 2012 roku zaprzeczają wcześniejszym doniesieniom. Wykazały one, iż wprowadzenie ryb  do diety rocznego dziecka chroni naszą pociechę przed rozwojem alergii. Coraz częściej pojawiają się również opinie, iż jedną z przyczyn wzrostu zachorowań na alergię jest zmniejszenie spożycia ryb.

Dobroczynny wpływ ryb morskich na mózg

Przygotowujesz się do egzaminu i próbujesz przyswoić wiedzę? Pomogą ci w tym bioaktywne substancje  obecne w tłustych rybach morskich,  co ciekawe naukowcy wykazali, iż za zwiększenie ilości istoty szarej nie odpowiadają kwasy omega-3. Warto jednak pamiętać, iż niezwykle istotny jest sposób obróbki kulinarnej, jakiej poddajemy rybę.  Aby wywierała ona korzystny wpływ na mózg, procesy zapamiętywania i koncentrację należy ją ugotować lub upiec.   Z kolei kwasy omega-3 zmniejszają ryzyko demencji.

Nie lubisz charakterystycznego smaku ryb? Naturalne przyprawy i zioła pomogą ci go zatuszować. W Internecie znajdziesz wiele ciekawych przepisów na dania z ryb.

Marlena

Komentarze (3)

Iwona

6 lat temu

Ostatnio czytalam ,że tłuste ryby morskie zmniejszają cholesterol wraz z jablkami, porem ,cebula ,czosnkiem i soją.

Mindi

6 lat temu

Wszystkim wiadomo, że ryby są bardzo zdrowe i powinno się je często jeść. Niestety moje dzieci nie lubią i nie chcę jeść ryb. Staram się wprowadzać różne przepisy z rybami, kupując także różne gatunki. Pomimo to zbyt rzadko udaje mi się namówić rodzinę do dań z rybką.

filodendron 2

6 lat temu

Ryby zawieraja bardzo ważne skladniki ,zwłaszcza kwasy omega, ktore chronia przed chorobami serca i rakiem.

Zostaw komentarz