Kuchnia O jedzeniu

Zamienniki soli

Nie wyobrażasz sobie życia bez soli? Nie jesteś w stanie smakować się w mdłej zupie czy warzywach, ryżu i kaszach gotowanych w nieosolonej wodzie? To zła informacja dla miłośników soli, ale jeśli faktycznie zależy Ci na zdrowiu rodziny, to czas najwyższy by odstawić sól do awaryjnej szafki.

Nie wyobrażasz sobie życia bez soli? Nie jesteś w stanie smakować się w mdłej zupie czy warzywach, ryżu i kaszach gotowanych w nieosolonej wodzie? To zła informacja dla miłośników soli, ale jeśli faktycznie zależy Ci na zdrowiu rodziny, to czas najwyższy by odstawić sól do awaryjnej szafki.

W zamian można delektować się potrawami doprawionymi wspaniałymi przyprawami. Czy zastanawiałaś się jakie są efekty uboczne stosowania dużych ilości soli i czym zastąpić sól, by nie stracić walorów smakowych?

Sól – cichy zabójca

O ogromnym niebezpieczeństwie nadmiernego stosowania soli w codziennej diecie od dawna mówią naukowy i dietetycy. Nie ma żadnej przesady w stwierdzeniu, że sól jest cichym zabójcą. Niektórzy wychodzą z założenie, że wszystko jest szkodliwe i od czegoś i tak trzeba umrzeć. Fakt, nie da się unikać wszystkich niezdrowych połączeń i innych jadłospisowych wpadek, ale niektóre zakazy powinny być święte.

Potrawy dobrze dosolone i zawierające duże ilości soli w swoim składzie podnoszą ciśnienie krwi, znacznie zwiększają ryzyko zawału i choroby wieńcowej serca i choroby krążenia.

Dodatkowo nadmierne spożycie soli powoduje ostrą niewydolność nerek, wypłukiwanie organizmu z wapnia i zaostrza przebieg osteoporozy. Chyba warto spuścić ze słonego tonu?

Ile tak naprawdę soli ci potrzeba?

Przeciętny dorosły człowiek spożywa o wiele więcej, niż jego organizm potrzebuje. Na ogół jest to ok. 9 g (2 łyżeczki soli na dzień), w czasie gdy zalecana dzienna porcja na spożycie soli (według standardów Światowej Organizacji Zdrowia), to 6 g na dzień. Lekarze i specjaliści od żywienia są przekonani o szeregu niebezpiecznych dla zdrowia powikłań wynikających właśnie z przekraczania tej dawki.

Gdzie ta sól, czyli stop dla soli!

Warto wiedzieć, że sól dostarczamy nie tylko podczas gotowania w domu i doprawiania (z solniczki do smaku). Czasem, a nawet znacznie częściej niż czasem, pochłaniamy ogromne ilości soli w produktach gotowych (wszelkiego rodzaju długo przydatne dania z puszek, woreczków, mrożone).

Sól jest przecież znakomitym konserwantem. Każdy przeciętnie dbający o zdrowie człowiek powinien zainteresować się jaki jest skład soli w produktach przetworzonych. Warto też unikać słonych zakąsek, chipsów, czy mocno przetworzonych kupnych wędlin, sosów i majonezu. Jeśli chodzi o zawartość soli w produktach gotowych, jest też zła nowina dla miłośników kostek bulionowych (aż 60% – sól), koncentratów sosów (15%), wędzonego łososia (5%), gotowanego łososia i szynki (po 4%).

Co zamiast soli?

To naprawdę nie jest trudne. Sól można wyeliminować z codziennego gotowania poznając się na smakowych właściwościach innych przypraw – korzystnych dla naszego zdrowia. Wachlarz propozycji zaspokoi najbardziej wymagających smakoszy. Zioła można mieszać, np. zmielić nasiona kolendry, kminku, kilku gatunków pieprzu, chili, oregano i tymianku. To już oczywiście zależy od własnego uznania i przyzwyczajeń smakowych.

Niestety solimy już odruchowo, więc warto pozbyć się solniczki z łatwo dostępnego miejsca. Smak potraw – o wiele bardziej ekskluzywny – zapewnią marynaty, ocet, czosnek, soki cytrusowe, przyprawy korzenne.

Warto poeksperymentować z nowymi smakami – dla zdrowia!

Komentarze (2)

ewalub

2 lata temu

Jestem ZA eksperymentowaniem z nowymi smakami 🙂

eve

4 lata temu

dobrze weidziec ze sa zamienniki soli skoro jest ona taka niezdrowa

Zostaw komentarz