Kuchnia O jedzeniu

Soczewica – zdrowie na talerzu

Soczewica jest w Polsce niedoceniana, chociaż uchodzi za najzdrowszą roślinę strączkową. Warto zapoznać się z jej wyjątkowym smakiem.

Soczewica jest w Polsce niedoceniana, chociaż uchodzi za najzdrowszą roślinę strączkową. Warto zapoznać się z jej wyjątkowym smakiem.

Przed laty soczewica często gościła na polskich stołach. Na jej korzyść przemawiały: niska cena i właściwości sycące. Obecnie ta roślina strączkowa cieszy się dużą popularnością wśród wegetarian. Z przeprowadzonych badań wynika, iż w 100 g soczewicy znajduje się 28 g białka. W związku z tym, iż stanowi ona bogate źródło wapnia i żelaza, z powodzeniem pełni rolę substytutu mięsa.

Soczewica a ryzyko anemii

Witaminy i składniki mineralne, zawarte w soczewicy, wpływają korzystnie na funkcjonowanie organizmu. W związku z tym, iż ta roślina strączkowa stanowi bogate źródło żelaza i kwasu foliowego, sprzyja wytwarzaniu czerwonych krwinek i tym samym zapobiega anemii. Przeprowadzone badania wykazały, iż kiełki soczewicy charakteryzują się największą zawartością kwasu foliowego. W związku z tym, iż ta witamina wpływa na prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu, ciężarne powinny spożywać nasiona soczewicy.

Soczewica a zgrabna sylwetka

Panie, którym zależy na zgrabnej sylwetce, mogą bez obaw sięgać po soczewicę. Ta roślina strączkowa charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym, toteż nie przyczynia się do odkładania nadmiaru energii w postaci tłuszczu. W związku z tym, iż spożywając soczewicę, unikamy gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi, poleca się ją diabetykom. Ta niedoceniana roślina strączkowa dostarcza organizmowi sporą porcję błonnika i tym samym sprzyja zrzucaniu zbędnych kilogramów. Warto pamiętać, iż soczewica jest niezwykle sycąca.

Soczewica – recepta na mocne kości

Soczewica stanowi bogate źródło lizyny. Ten cenny aminokwas odpowiada za budowę kości i mięśni. Lekarze polecają soczewicę dzieciom i osobom aktywnym fizycznie.

Profilaktyka antynowotworowa

Soczewica zawiera taniny, czyli związki organiczne, które charakteryzują się wysoką aktywnością antyoksydacyjną. Te substancje zwalczają wolne rodniki, które odpowiadają za procesy starzenia. Przeprowadzone badania wykazały, iż taniny wykazują właściwości antynowotworowe i spowalniają rozwój komórek rakowych.

Potrawy z soczewicy

Soczewicę można przyrządzić na różne sposoby. Osoby, które żyją w biegu, mogą ugotować soczewicę i polać ją sosem pomidorowym. Z kolei kiełki soczewicy, które charakteryzują się lekko pikantnym smakiem, przypadną do gustu miłośnikom sałatek. Ta roślina strączkowa bywa wykorzystywana jako farsz do pierogów, naleśników, pasztecików, zapiekanek czy mięsnych rolad. Gołąbki z soczewicą cieszą się dużą popularnością wśród wegetarian.

W związku z tym, iż soczewica zawiera cenne składniki odżywcze, warto włączyć ją do swojej diety. Ta niedoceniana roślina strączkowa zmniejsza ryzyko anemii i nowotworu. Jednocześnie pozwala zachować zgrabną sylwetkę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *