Kobiece dolegliwości Zdrowie

Prawidłowa postawa ciała – jak dbać o kręgosłup?

Jak zadbać o kręgosłup

Często traktujemy kręgosłup po macoszemu, tymczasem stanowi on podporę dla całego ciała, jednocześnie utrzymuje ciężar, zapewnia równowagę, amortyzuje wstrząsy i chroni rdzeń kręgowy przed uszkodzeniami.

Nasz kręgosłup pracuje nieustannie, toteż należy dołożyć wszelkich starań, aby wszystkie połączone z nim mięśnie i więzadła były mocne i sprawne. W miarę możliwości należy unikać obciążeń i pozycji, w których dochodzi do nienaturalnego wygięcia kręgosłupa. Gdy podnosimy 10-kilogramową skrzynkę z jabłkami, wzrasta napięcie podtrzymujących go mięśni, utrzymujące się nadmierne naprężenie sprawia, iż tracą one sprężystość, co z kolei sprzyja powstawaniu wad postawy. Jak dbać o kręgosłup, aby uniknąć problemów zdrowotnych i dolegliwości bólowych ze strony krzyża?

 Siedzący tryb życia – największy wróg kręgosłupa

Współczesny tryb życia nie służy naszemu kręgosłupowi, większość dnia spędzamy w pozycji siedzącej, pracując przy komputerze i relaksując się przed ekranem laptopa/telewizora. Brak ruchu osłabia nasze mięśnie i więzadła, jednocześnie sprzyja nadwadze, a każdy zbędny kilogram dodatkowo je obciąża. Ponadto na kondycję kręgosłupa negatywnie wpływa … stres. Gdy na swej drodze napotykamy problemy, organizm próbuje zmobilizować nas do działania, wytwarzając adrenalinę. Hormon ten przyczynia się m.in. do długotrwałego napięcia mięśni, w tym podtrzymujących kręgosłup.

Wady postawy – jak im zapobiec?

Gdy zaniedbujemy kręgosłup, pojawiają się dolegliwości bólowe. To znak, że należy zmienić dotychczasowy tryb życia i podjąć działania mające na celu wzmocnienie mięśni oraz więzadeł podtrzymujących krzyż. Wśród przyczyn bólu kręgosłupa wymienia się wady postawy takie jak kifoza, skolioza i lordoza. Schorzenia kręgosłupa rzadko ujawniają się w dzieciństwie, najczęściej nabywamy je wraz z wiekiem. Osoby, które po opuszczeniu murów szkoły średniej, rezygnują z uprawiania sportu, częściej zmagają się z dolegliwościami bólowymi ze strony kręgosłupa, niż ich rówieśnicy, którzy regularnie ćwiczą. Warto jednak pamiętać, iż nie każda forma aktywności fizycznej jest wskazana. Schorzeniom kręgosłupa można zapobiegać, pamiętając o utrzymywaniu prawidłowej postawy ciała i regularnie ćwicząc.

W przypadku kifozy, lordozy i skoliozy mamy do czynienia z poważnymi wadami postawy, których nie należy lekceważyć. Aby skutecznie z nimi walczyć, warto poznać ich charakterystykę.

Choć większość z nas chciałaby uniknąć schorzeń kręgosłupa, często zapominamy o właściwym traktowaniu podpory naszego ciała. Od dziecka nosimy ciężkie plecaki, większość dnia spędzamy w pozycji siedzącej, a aktywność fizyczną traktujemy jako zło konieczne. W rezultacie sprzyjamy rozwojowi kifozy, czyli wady postawy, która polega na wygięciu kręgosłupa w stronę grzbietową. Pojawia się ona w odcinku krzyżowym i piersiowym, manifestując się trudnym do zniesienia bólem.

Nadwaga to nie tylko problem natury estetycznej, ale też czynnik sprzyjający lordozie, czyli łukowemu wygięciu kręgosłupa w stronę brzuszną. Występuje w odcinkach lędźwiowym i szyjnym. Na lordozę szczególnie narażone są kobiety, ponieważ podczas ciąży przybywa im parę kilogramów.

W przypadku skoliozy mamy do czynienia z wadą postawy, która polega na skrzywieniu kręgosłupa w trzech płaszczyznach. To zwyrodnienie może pojawić się w różnych odcinkach kręgosłupa: lędźwiowym, piersiowym lub szyjnym. W większości przypadków skolioza ma podłoże idiopatyczne, o nieustalonej przyczynie, aczkolwiek istnieją przypuszczenia, iż za „boczne skrzywienie kręgosłupa” odpowiadają geny.

Ćwicz systematycznie!

Niewielka aktywność fizyczna, praca przy komputerze oraz nadwaga przyczyniają się do osłabienia mięśni i więzadeł, co z kolei sprzyja powstawaniu wad postawy, którym towarzyszą dolegliwości bólowe. Jeśli nie chcesz, aby twoje mięśnie zwiotczały, musisz zmienić pewne nawyki. Zamiast spędzać wieczór przed telewizorem, warto zapisać się na zajęcia fitness, popływać na basenie lub po prostu pójść na spacer.

Nie garb się!

W profilaktyce chorób kręgosłupa niezwykle istotną rolę odgrywa wykształcenie w sobie pewnych nawyków. Przestrzegając kilku prostych zasad, możesz cieszyć się układem kostnym w dobrej kondycji przez wiele lat. Niezależnie od tego, czy jedziesz autobusem, spacerujesz psem czy oglądasz telewizję, powinnaś pamiętać o zachowaniu prawidłowej postawy ciała.

Zadbaj o jakość snu!

O ile w ciągu dnia można kontrolować ułożenie ciała, o tyle w trakcie snu jest to niemożliwe. Podczas nocnego wypoczynku organizm regeneruje się, a nowo zdobyta wiedza zostaje utrwalona i usystematyzowana. Specjaliści zalecają sen w pozycji „na plecach”, trudno jednak znaleźć osobę, która nie obraca się z pleców na bok czy z boku na brzuch. Aby lepiej zobrazować znaczenie ułożenia ciała, warto odnieść się do badań naukowych, które wykazały, iż podczas gdy leżymy na wznak, kręgi lędźwiowe uciskane są z siłą 20 kg. Wystarczy zmienić pozycję na boczną, by ucisk wzrósł do 75 kg. W jaki sposób można ulżyć kręgosłupowi w nocy?

Aby obudzić się rano rześką i wypoczętą, warto przestrzegać kilku zasad. Od jakości snu zależy, w jaki sposób będziemy funkcjonowali w ciągu dnia. W związku z tym należy dołożyć wszelkich starań, aby nocny wypoczynek przebiegał w komfortowych warunkach. Jeśli chcesz przynieść ulgę swojemu kręgosłupowi, nie powinnaś korzystać z łóżka wodnego, niewskazane jest również spanie na twardej desce. Średnio twardy materac stanowi najlepsze rozwiązanie. Spośród modeli dostępnych na rynku należy wybrać taki, który dopasowuje się do kształtu ciała i ugina się pod jego ciężarem o 3 cm. Materac powinien być równy, jeśli pojawią się w nim zagłębienia i wybrzuszenia to znak, że nadeszła pora, aby wymienić go na inny.

Zmień poduszkę na ortopedyczną!

Poduszka poduszce nierówna, niewłaściwie dobrana może przyczynić się do powstania nadmiernych napięć w obrębie barków i karku. Czym kierować się podczas zakupów? Odpowiednio dobrana poduszka stanowi podporę dla odcinka szyjnego kręgosłupa w naturalnej, lekko wygiętej pozycji. Ponadto powinna zapewniać stabilność kręgom także wówczas, gdy obracamy się z pleców na bok lub z boku na plecy. Warto przyjrzeć się poduszkom termoplastycznym, które pod wpływem ciepłoty ciała dopasowują się do jego kształtu i tym samym tworzą podparcie dla naturalnych krzywizn kręgosłupa. Poduszka ortopedyczna Nuvo spełnia powyższe wymagania, została ona wykonana z najwyższej jakości pianki z pamięcią. Produkt opracowany przez polską firmę Dr. Sapporo usuwa zjawisko kumulacji wagi poprzez równomierne rozłożenie ciężaru ciała, tym samym zapewnia swobodny przepływ krwi. Zaburzenia krążenia wymienia się jako jedną z przyczyn bólu karku, głowy oraz kręgosłupa. W związku z tym, iż poduszka ortopedyczna Nuvo posiada tzw. otwarte komórki, nie musimy obawiać się problemów z wentylacją i swobodną cyrkulacją powietrza, nadmiar ciepła i wilgoci zostaje odprowadzony, dzięki czemu nasza skóra pozostaje sucha i nie poci się.

Profilaktyka chorób kręgosłupa wymaga kompleksowych działań. Nie wystarczy zapisać się na fitness, by uniknąć wad postawy i dolegliwości bólowych, które im towarzyszą. W ciągu dnia należy kontrolować ułożenie ciała, warto również przyjrzeć się swojemu materacowi i poduszce. Odpowiednio dobrane zapewnią ci komfortowy wypoczynek i pozwolą uniknąć problemów zdrowotnych ze strony kręgosłupa.

Dr. Sapporo

Komentarze

Ewa Kiwka

4 lata temu

Odpowiednie ćwiczenia pomogą w walce z bólem kręgosłupa, polecam pilatess!

Zostaw komentarz