Kuchnia Zdrowa dieta

Dobry jogurt – czyli jaki?

Jogurt jest dobrym i smacznym produktem żywnościowym, chętnie spożywanym zarówno przez dzieci, jak i przez dorosłych. Przy wyborze jogurtu w sklepie należy jednak pamiętać, aby czytać etykiety na opakowaniach, bo okazuje się, że jogurt jogurtowi równi nie jest.

Jogurt jest dobrym i smacznym produktem żywnościowym, chętnie spożywanym zarówno przez dzieci, jak i przez dorosłych. Przy wyborze jogurtu w sklepie należy jednak pamiętać, aby czytać etykiety na opakowaniach, bo okazuje się, że jogurt jogurtowi równi nie jest.

Czym jest jogurt

Jogurt powstaje z mleka pasteryzowanego, poddanego fermentacji przez bakterie mlekowe. Smak i konsystencja jogurtu zależą m.in. od temperatury, w której jogurt dojrzewał, czy też od rodzaju zastosowanych szczepów bakterii mlekowych.

Zalety jogurtu

Jogurt jest zdrowszy od mleka, dlatego też powinien być spożywany codziennie. Przede wszystkim dlatego, ze zawiera dużo łatwo przyswajalnego przez organizm wapnia. Właśnie z tego powodu osoby starsze powinny obowiązkowo go spożywać. Jogurt jest też szybciej trawiony przez organizm niż mleko. Oprócz wapnia zawiera też witaminy z grupy B i kwas foliowy. Dodatkowo, wzmacnia system odpornościowy, ułatwia wchłanianie żelaza, jest naturalnym lekiem przeciwbiegunkowym.

Jaki wybrać jogurt?

Każdy z producentów zachwala swoje produkty i wmawia nam, że są one całkowicie zdrowe. Niestety, praktyka pokazuje, że często jesteśmy oszukiwani albo po prostu nie słyszymy całej prawdy. Dlatego tak ważne jest czytanie etykiet na opakowaniach – informacje tam zawarte pozwolą nam określić, czy warto kupić dany jogurt czy też nie.

Dobry jogurt to taki, który w swoim składzie ma mleko i żywe kultury bakterii, a nie zawiera mleka w proszku. Zazwyczaj nawet nie pomyślimy o tym, że może być ono dodawane do jogurtów, ale wielu producentów tak robi.

Dlaczego należy unikać jogurtów mających w swoim składzie mleko w proszku? Dlatego, iż mleko w proszku jest wysokokalorycznym cukrem mlecznym z dodatkiem zagęszczaczy, żelatyny, cholesterolu, pektyny, skrobi zmodyfikowanej czy sztucznych barwników. Zagęstniki E 412, E 1422 i E 440 nie szkodzą, ale informują, iż jogurt ma mniej wapnia i białka, a wiec nie jest pełnowartościowym jogurtem. Żelatyna z kolei jest pozyskiwana z chrząstek i kości zwierzęcych, a wiec jogurt zagęszczany żelatyną nie nadaje się już dla wegetarian.

Należy też unikać jogurtów smakowych, bowiem nie zawierają one prawdziwych owoców, a sztuczny owocowy wsad. Ten sztuczny wsad to nic innego jak substancje wzbogacane o barwniki i aromaty, które mają za zadanie imitować smak owoców. Do jogurtów dodawana jest też często koszenila – jest to barwnik pozyskiwany z odwłoków mszyc. W jogurtach tych znajduje się też dużo cukru lub aspartanu, dlatego też są – wbrew pozorom – bardzo kaloryczne. Jeśli już zdecydujemy się na jogurt smakowy, to lepiej wybrać jogurt z brzoskwiniami niż jogurt o smaku brzoskwiniowym.

Należy zawsze zwrócić uwagę na termin przydatności – jogurty mające kilkumiesięczny termin przydatności poddane zostały termizacji.

Co to jest termizacja?


Termizacja to poddawanie jogurtu działaniu wysokiej temperatury, która przedłuża termin przydatności do spożycia, ale niestety zabija bakterie jogurtowe. Taki jogurt traci swoje probiotyczne właściwości właśnie przez zabicie bakterii.

Jak więc wybierać? W sklepie należy czytać etykiety, a jeśli żaden jogurt nam nie odpowiada, to wtedy można kupić jogurt naturalny, wrzucić garść otrębów albo troszkę świeżych czy suszonych owoców i tak zjeść ze smakiem. A jeśli chcemy, to możemy zrobić swój własny jogurt w swoim domu.

Uwaga. Jogurtów nie powinny spożywać dzieci do 1-go roku życia. Dopiero po ukończeniu 1-szego roku życia można wprowadzać jogurt do diety malucha.

Komentarze

eve

4 lata temu

bardzo lubie jogurty Fantazja Danona to moje ulubione

Zostaw komentarz