Kuchnia Zdrowa dieta

Dieta dojrzałej kobiety

Każdy wiek ma swoje wymagania. Kobieta zmienia się wraz z upływającymi latami i jest to naturalne zjawisko. Ważne jednak, aby nie zapomniała o dostosowaniu swojej diety – tylko wtedy utrzyma zdrową sylwetkę, odpowiednią wagę i dobre samopoczucie.

Każdy wiek ma swoje wymagania. Kobieta zmienia się wraz z upływającymi latami i jest to naturalne zjawisko. Ważne jednak, aby nie zapomniała o dostosowaniu swojej diety – tylko wtedy utrzyma zdrową sylwetkę, odpowiednią wagę i dobre samopoczucie.

Dlaczego zbilansowana dieta?

Jak już wspominałam, wraz z upływem kolejnych lata, kobiecy organizm się zmienia i ma inne wymagania. Kobiety dojrzałe mają zazwyczaj spowolniony metabolizm, czego skutkiem jest wolniejsze spalanie kalorii. Inną sprawą jest niedobór wapnia, który może prowadzić do osteoporozy.

Przekwitanie to trudny czas dla kobiety – często uskarża się ona na bóle głowy, rozdrażnienie, zmęczenie, trudności z zasypianiem. Te dolegliwości również można zniwelować odpowiednio dobraną dietą.

Zalety diety

  • skuteczna ochrona przed starzeniem,
  • zadbane, jędrne ciało,
  • złagodzenie dolegliwości występujących podczas przekwitania,
  • wzmocnienie organizmu – mocniejsze kości, lepszy wzrok,
  • promienna cera,
  • brak nadprogramowych kilogramów – ładna, młoda sylwetka.

Zasady „nowej” diety

Przede wszystkim trzeba zacząć od zmiany myślenia i zmiany nawyków. Nie wolno doprowadzić się do takiego stanu, że nadwaga będzie stanowiła zagrożenie dla zdrowia. Trzeba jeść częściej, ale w mniejszych ilościach (najlepiej 5 razy dziennie – 3 większe posiłki i 2 mniejsze) – wpłynie to pozytywnie na metabolizm. Dieta powinna być urozmaicona i jak najbardziej kolorowa – warzywa, owoce, świeże soki, świeże zioła zamiast soli.

Posiłki muszą być tak zbilansowane, aby w ciągu dnia dostarczały wszystkich potrzebnych witamin, makro- i mikroelementów, dlatego tak ważne jest spożywanie warzyw i owoców (witamina A, C i E, potas, beta-karoten).

Warto zastąpić pewne produkty innymi, na przykład jeść kaszę zamiast ziemniaków, zioła zamiast soli (poprawi się trawienie), oliwę z oliwek zamiast oleju do surówek(ułatwia przyswajanie witamin i innych składników odżywczych), kefir zamiast śmietany do zup.

W zdrowej diecie nie przewiduje się używania kostek rosołowych, zupek w proszku, nadmiaru alkoholu, soli, kawy i herbaty. Dieta powinna służyć zdrowiu, a nie tylko zbijać kilogramy.

Co jeść?

Kobiety dojrzałe powinny zadbać o to, aby w ich diecie były chude produkty – zamiast tłustego sera wybierać półtłusty lub chudy. Smażone, czerwone mięso można zastąpić chudym, gotowanym lub pieczonym bez tłuszczu. Warzywa (np. kalafior, brokuły, fasolka szparagowa) jeść gotowane, a nie smażone na maśle, z dodatkiem bułki tartej. Lepiej pić wodę mineralną niż mocno słodzone soki z kartoników.

Co jeszcze?

Należy zadbać o zdrowe kości, dlateg warto uzupełnić dietę o potrawy bogate w wapń*: kefiry, warzywa i owoce (najlepiej ze skórką), miód, świeże soki, otręby, jaja, orzechy, kiełki.

W tym wieku należy też dbać o serce, dlatego najlepiej jeść wiele produktów, które będą o nie dbały: tłustych ryb (najlepiej morskich), oleju lnianego (jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega 3), pestek słonecznika czy dyni i orzechów (kwasy tłuszczowe omega 6) oraz oliwę z oliwek (omega 9).

Jedzenie bogate w antyoksydanty, ktore chronią skórę przed wolnymi rodnikami – z witaminą C na czele, pozwoli nam opóźnić powstawanie zmarszczek. Szczególnie polecane są tu warzywa i owoce.

Czego unikać?

W nowej, dostosowanej do wieku diecie najlepiej jest zrezygnować bądź mocno ograniczyć spożywanie:

  • słodyczy,
  • jedzenia typu fast-food,
  • cukru do słodzenia,
  • czerwonego mięsa,
  • tłustych dań,
  • smażonych potraw,
  • białego jedzenia (biały makaron, białe pieczywo, biały ryż).

Jeśli kobieta chce ładnie wyglądać, dobrze się czuć i być zdrowa, to odpowiednia, zbilansowana dieta na pewno jej w tym pomoże. Nie oznacza to jednak mordęgi i wyrzeczeń: czasami można sobie pozwolić na odrobinę szaleństwa i zjeść kawałek czekoladowego tortu podczas spotkania z przyjaciółkami.

Po prostu należy jeść zdrowo: z warzyw, chudego mięsa i ryb można wyczarować wiele pysznych, zdrowych i pięknie wyglądających dań.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *