Męska Stefa Zdrowia Zdrowie

Czy dieta łagodzi objawy andropauzy?

Andropauza, czyli zespół objawów zwiastujących proces starzenia się organizmu mężczyzny, może przechodzić łagodniej, gdy zadba się o odpowiednią dietę.

Andropauza, czyli zespół objawów zwiastujących proces starzenia się organizmu mężczyzny, może przechodzić łagodniej, gdy zadba się o odpowiednią dietę.

Pod terminem andropauzy rozumieć należy okres w życiu mężczyzny, następujący z reguły po 50 roku życia, zwiastujący wejście w okres starości. Towarzyszą mu różnego rodzaju dolegliwości natury psychologicznej, somatycznej oraz seksualnej. Nieraz utożsamiane jest z damską menopauzą, jednakże nie przebiega w sposób tak gwałtowny oraz nie zatrzymuje funkcji hormonalnych i reprodukcyjnych, jedynie je obniża.

Jakie są objawy andropauzy?

Do częstych objawów okresu andropauzy należy spadek możliwości seksualnych, problemy ze wzwodem czy spadek zainteresowania sferą seksualną. Do innych objawów fizycznych zaliczyć możemy uderzenia gorąca, wzmożoną potliwość czy przyspieszone bicie serca. W ciele zachodzą zmiany takie jak zmniejszenie masy mięśniowej, zwiększenie ilości tłuszczu trzewnego, pojawia się nadciśnienie tętnicze, spada ilość testosteron a włosy wyraźnie się przerzedzają.

Jednakże objawy andropauzy nie dotyczą wyłącznie sfery fizycznej, ale również psychologicznej. Wielu panów uskarża się na zwiększone problemy z koncentracją, zwiększoną drażliwość oraz spadek nastroju. Mimo, że z reguły te problemy są łagodniejsze niż w przypadku kobiecej menopauzy, to mogą być również uciążliwe.

Jak złagodzić objawy andropauzy?

Mężczyzna wchodzący w okres andropauzy, powinien zacząć szczególnie dbać o swoje zdrowie. Oczywiście idealną jest sytuacja, gdy o swoje dojrzalakobieta.pl dba od najmłodszych lat, jednakże w rzeczywistości panowie często się nim nie przejmują. Dopóki nie odczuwają wyraźnych dolegliwości, stwierdzają że na pewno są całkowicie zdrowi.

Aby złagodzić objawy andropauzy, należy zacząć od zmiany swojego stylu życia. Nadwaga oraz palenie papierosów nasilają nieprzyjemne dolegliwości, zacząć więc trzeba od zrzucenia nadmiarowych kilogramów oraz pozbycia się szkodliwego nałogu. Konieczne jest zwiększenie ilości aktywności fizycznej, co zagwarantuje poprawę formy, a co za tym idzie również zdrowia. Nie można zapominać również o aktywności intelektualnej, rezygnacja z oglądania mało wartościowych programów w telewizji na rzecz czytania czy np. grania w brydża może przynieść tylko korzyści dla męskiego mózgu.

Poza aktywnością fizyczną i intelektualną nie można zapominać o zdrowej i odpowiednio zbilansowanej diecie.

Dieta przy andropauzie

Tłuszcze, węglowodany i białka stanowią podstawę diety człowieka. W zależności od okresu życia i poziomu aktywności fizycznej, ich stosunek powinien być odpowiednio zbilansowany. Zachowanie odpowiednich ich proporcji bezpośrednio wpływa na utrzymanie prawidłowej wagi ciała, jak i również jego składu.

Panowie w okresie andropauzy powinni szczególnie zwracać uwagę na to, jak dużo tłuszczy dostarczają wraz z posiłkami. Dietetycy i lekarze zalecają, aby było go maksymalnie 30% w diecie. Im więcej się go spożywa, tym większa szansa na zwiększenie ilości tkanki tłuszczowej w organizmie, szczególnie groźna dla zdrowia jest ta umiejscowiona w części brzusznej (czyli inaczej otyłość brzuszna). Istotne jest aby pamiętać, że tłuszcz znajdziemy nie tylko w olejach, maśle czy margarynie, ale również w ogromnej ilości innych produktów, takich jak ryby, mięsa, nabiał czy jaja. Nie zapominajmy również o odpowiednim stosunku kwasów tłuszczowych nasyconych, jednonienasyconych i wielonienasyconych, jak również o spożywaniu odpowiedniej ilości kwasów omega-3 oraz omega-6. Panowie regularnie powinni kontrolować również poziom cholesterolu w organizmie!

Kolejnym aspektem prawidłowej diety w okresie andropauzy, jest spożywanie odpowiedniej ilości węglowodanów. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi ile powinno się ich znaleźć w diecie mężczyzny, zależy to od trybu życia, stanu zdrowia, rodzaju uprawianej aktywności fizycznej czy też stopnia nadwagi. Nie można ich spożywać ani za mało ani za dużo, gdyż może to prowadzić do zwiększenia masy ciała lub zaburzeń przemiany materii. U osób z nadwagą najczęściej ogranicza się ich ilość w diecie, natomiast osoby aktywne i uprawiające sport powinny spożywać ich więcej. Najlepiej aby dostarczać węglowodany pod postacią niskoprzetworzonej żywności – grubych kasz, ciemnego ryżu, warzyw oraz owoców. Najlepiej unikać jasnego pieczywa, słodzonych napojów, cukru i słodyczy.

Jak często jeść posiłki?

Każda osoba zdająca o swoją dietę powinna pamiętać, że nie liczy się wyłącznie skład i jakość posiłków. Niemniej ważne jest to, jak często je spożywamy. Od lat dietetycy informują, że posiłki powinniśmy jeść możliwie najregularniej. Im mniej dbamy o tę kwestię, tym większa szansa wystąpienia otyłości oraz zaburzeń pracy metabolizmu. Niestety panowie najczęściej nie zwracają uwagi na to kiedy i ile jedzą, ale nigdy nie jest za późno na zmianę niekorzystnych dla zdrowia nawyków. Najkorzystniej jest posiłki zjadać o stałych porach, 4-5 razy dziennie, nie należy dopuszczać do uczucia głodu ani się przejadać.

Jeżeli nasz partner zaczyna odczuwać objawy andropauzy, zwróćmy uwagę na to jaki tryb życia prowadzi i jak się odżywia. Prawidłowa i odpowiednio zbilansowana dieta jest jednym z czynników, które pozwalają na złagodzenie objawów andropauzy. Lepsza forma fizyczna bezpośrednio przekłada się zarówno na stan zdrowia, jak i na formę psychiczną. Jeżeli Twój mężczyzna chce zachować dojrzalakobieta.pl na długie lata i zmniejszyć dolegliwości towarzyszące „męskiemu przekwitaniu”, musi się przestawić na większe myślenie o sobie i swojej formie. Bez tego nawet największa liczba badań i najlepsze leki nie przyniosą pełnych rezultatów. O dojrzalakobieta.pl należy zadbać zawczasu, przede wszystkim na co dzień.

Komentarze

eve

5 lat temu

tak , o wlasciwe odzywianie trzeba dbac caly czas

Zostaw komentarz