Dlaczego twoja praca jest mało efektywna
Lex Photography z pexels

Dziś od każdego pracownika oczekuje się wysokiej wydajności, świetnej organizacji pracy i kreatywności. Wymagania, jakie musi spełnić, często wystarczyłyby, aby obdzielić nimi kilka osób wykonujących różne zawody. Dziś nie wystarczy znać się na swojej dziedzinie. Pracodawcy oczekują, że jedna osoba będzie wykonywała różne zadania i osiągała świetne rezultaty. Niestety, wysokie wymagania rodzą presję, a ta zabija kreatywność. Dlaczego twoja praca jest mało efektywna?

Spis treści:

  1. Efektywna praca wymaga stworzenia planu
  2. Zmęczenie a niska wydajność pracy
  3. Dlaczego wysoka presja otoczenia nie motywuje do działania?
  4. Dlaczego twoja praca jest mało efektywna?
  5. Brak pochwał i krytykowanie pracownika przez przełożonego
  6. Kiedy praca ma głębszy sens, łatwiej ją wykonywać

Efektywna praca wymaga stworzenia planu

Efektywna praca ma miejsce wówczas, gdy zostanie zaplanowana. Każdy z nas posiada inną osobowość. Niektórzy ludzie drobiazgowo planują zadanie, które zamierzają wykonać. Inni od razu przystępują do działania, bo nie chcą tracić czasu na rozmyślanie. Warto go jednak poświęcić na analizę i opracowanie planu działania. Kiedy zostanie on spisany w postaci punktów, do pracy nie wkradnie się chaos, który sprzyja popełnianiu błędów i obniża efektywność. Myśli bywają ulotne, dlatego warto je zebrać, aby żadnej z nich nie pominąć przy wykonywaniu zadania.

Zmęczenie a niska wydajność pracy

Niska wydajność pracy często przytrafia się osobom, które pragną się wykazać. Uważają, że każdego dnia muszą dawać z siebie wszystko i działać na 100%. Wytrzymałość ludzkiego organizmu ma pewne granice. Nie da się pracować z pełnym zaangażowaniem każdego dnia, ponieważ wyczerpuje się uwaga, jaką można poświęcić danemu zagadnieniu. Jeśli na początku tygodnia poświęca się sporo energii perfekcyjnemu wykonaniu zadania, to w okolicach czwartku pojawia się zmęczenie. Organizm i mózg domagają się regeneracji. Osoby, które mierzą siły na zamiary i nie dają z siebie wszystkiego, lepiej rozkładają energię i potrafią przepracować cały tydzień.

Dlaczego wysoka presja otoczenia nie motywuje do działania?

Dlaczego twoja praca jest mało efektywna? Zwróć uwagę na to, czy nie spoczywa na tobie zbyt duża presja otoczenia. Mogłoby się wydawać, że motywuje ona do działania, w rzeczywistości działa zupełnie odwrotnie. Zbyt wysokie oczekiwania pracodawcy i klientów zabijają kreatywność, ponadto rodzą stres, który utrudnia logiczne myślenie. Przewlekłe napięcie nerwowe wcale nie mobilizuje sił, lecz pogarsza funkcje poznawcze. W rezultacie do wykonywanej pracy wkrada się więcej błędów. Tam, gdzie presja otoczenia jest mniejsza, a zadania deleguje się z wyprzedzeniem, uzyskuje się lepsze rezultaty. Mało efektywna praca niekoniecznie wynika z twojego podejścia, lecz z niewłaściwej polityki firmy i przełożonych.

Dlaczego twoja praca jest mało efektywna?

Niska wydajność pracy czasem ma związek ze zbyt niskim wynagrodzeniem. Trudno przykładać się do swoich obowiązków, gdy za ich realizację otrzymuje się wypłatę, która ledwo wystarcza na opłacenie mieszkania i mediów. Pensja adekwatna do wykonywanych obowiązków zachęca do sumienności i starania się. Ważne, aby składał się na nią również jakiś element motywujący. Np. premia od utargu. Osoba, która otrzymuje godną podstawę i ma szansę zarobić więcej, zapewne postara się bardziej niż kiepsko opłacany pracownik.

Brak pochwał i krytykowanie pracownika przez przełożonego

W firmach, gdzie chwali się pracownika za dobrze wykonane zadanie, a krytykę formułuje w sposób konstruktywny, panuje lepsza atmosfera. Ta z kolei przekłada się na zaangażowanie pracowników i bardziej wydajną pracę. Jeśli przełożony tylko wypomina niedociągnięcia, to sprawia, że ludzie nie czują żadnej motywacji. Wychodzą z założenia, że czego by nie zrobili, to prędzej czy później i tak dosięgnie ich krytyka. Menedżer widzi bowiem tylko błędy, a nigdy nie dostrzega świetnie zrealizowanych projektów.

Kiedy praca ma głębszy sens, łatwiej ją wykonywać

Na stosunek do pracy w dużej mierze wpływa aspekt psychologiczny. Jeśli ta niesie ze sobą głębszy sens, to łatwiej się w nią zaangażować. Np. osoby, które działają w fundacjach niosących pomoc ofiarom przemocy, wykonują bardzo ciężką pracę. Z drugiej strony odczuwają ogromną satysfakcję za każdym razem, gdy widzą twarze ludzi, którym udzielili wsparcia. Dostrzegając sens w pracy, dużo łatwiej można w niej przetrwać, mimo napiętej atmosfery.