Po wejściu do współczesnej kawiarni można oniemieć z wrażenia. Ilość obcobrzmiących nazw kaw zadziwia i niejednego smakosza wprawia w konsternację. Tradycyjna kawa to w wielu takich miejscach zapomniany napój, skoro jest speciality coffee – kawa z wyższej półki.
Kawa najwyższej jakości
Pogoń za klienta jest widoczna na rynku, więc producenci i usługodawcy prześcigają się w pomysłach, także marketingowych. Wymagający klient pragnie jak najlepszego towaru i poziomu usług. Specjalne stowarzyszenia sprawdzają i oceniają gatunki przeróżnych kaw. Ich ocena jest wyznacznikiem jakości takiego produkty. Tak określane są kawy najwyższej jakości, czyli speciality coffee, których na rynku coraz więcej. Nie brakuje ich także w kawiarniach czy sklepach specjalistycznych, gdzie dostępna jest kawa oraz liczne akcesoria do jej zaparzania. W ten sposób sklasyfikowane ziarna wyróżniają się wyjątkowym smakiem i aromatem. Szczegółowej ocenie podlega wiele elementów takich jak słodycz, kolor czy balans smaku. Nie każda kawa może dostąpić tak zaszczytnego tytułu. Trzeba przyznać, że za speciality coffee musimy słono zapłacić. Jakość ma swoją cenę, a smakosze są w stanie ją zapłacić. W końcu czego nie robi się dla niesamowitych doznań.
Speciality coffe kontra zwykła kawa
Kawa według tradycjonalistów kojarzona jest z kubkiem lub filiżanką czarnego napoju, czasem z dodatkiem mleka i cukru. Kawa biała lub czarna – prosto i rzeczowo. Jednak wystarczy przekroczyć próg modnej kawiarni w każdym większym mieście, by poczuć zmieszanie. Ilość rodzajów kawy zaskakuje klienta, który po kilku minutach spoglądania na tablicę nie ma pojęcia, co wybrać. Nie ma, dlatego, że na próżno szukać tam tradycyjnej kawy. Dziwne nazwy to nie wszystko, ważna jest sama forma podania takiej kawy. Zapomnijmy o tym, że speciality coffee dostaniemy podane w filiżance czy kubku. Od czego są zlewki niczym z laboratorium, oryginalne słoiki czy inne przedziwne naczynia, w których pewnie nigdy nie podalibyśmy napojów. Hipstersko i nowocześnie, w końcu parzenie kawy to prawdziwa sztuka, a podanie jej w zwykłym naczyniu to zniewaga dla tego napoju. Poczekajmy, a za chwilę zaczną podawać ją w wazonach, a może już to robią?
Po prostu kawa
Jedna z popularnych sieci restauracji typu fast food, która posiada także własną sieć kawiarni, postanowiła wyśmiać wszystkie modne kawiarnie i podejście do kawy młodych ludzi. Ich marketingowcy stworzyli reklamę, która pokazuje zagubienie klienta, pragnącego napić się po prostu kawy. Okazuje się, że to dość trudne wśród wszystkich tych specjalistycznych gatunków i nowoczesnych gadżetów do zaparzania i serwowania małej czarnej. Z pomocą przychodzi jednak wspomniana sieciówka, gdzie klient zawsze może liczyć na świeżo mieloną kawę, bez zbędnych udziwnień. Kampania wykorzystała kontrasty współczesnego społeczeństwa i rozwój rynku, który skupia się na nowych trendach.
Zwolennicy tradycyjnej kawy, czy to w papierowym kubku czy w filiżance, z pewnością będą odwiedzali sprawdzone miejsca, gdzie nigdy nie zabraknie zwykłej małej czarnej. Zaś tych, którzy chcą być modni i oryginalni, zapraszamy do odwiedzin w knajpkach, w których bariści niczym artyści przygotują wyjątkowy napój z dodatkami, których nazwy trudno wymówić. Niech każdy z nas pije taką kawę, jaką lubi. I nie ma znaczenia czy będzie to speciality coffee, czy też nie.
Katarzyna Antos