Kuchnia Zdrowa dieta

Sezon na bób

Stoły na straganach uginają się pod ciężarem sezonowych smakołyków. Jednym z nich jest bób, zaliczany do roślin strączkowych. Jakie właściwości prozdrowotne wykazuje krewny fasoli?

Stoły na straganach uginają się pod ciężarem sezonowych smakołyków. Jednym z nich jest bób, zaliczany do roślin strączkowych. Jakie właściwości prozdrowotne wykazuje krewny fasoli?

Bób uprawia się w różnych częściach świata. Ta roślina w stanie dzikim występuje w Afryce Północnej i Iranie. Chętnie sięgamy po bób ze względu na walory smakowe. Można go przyrządzać na wiele sposobów. Osoby, które pracują nad zgrabną sylwetką, powinny jeść gotowany bób posypany szczyptą soli.

Źródło lewodopy

Ta niepozorna roślina zapisała się w medycynie jako bogate źródło lewodopy. Wspomniany związek został odkryty na początku XX wieku w siewkach bobu. Lewodopa z punktu widzenia chemii jest aminokwasem, który w organizmie człowieka ulega przekształceniu do dopaminy. Produkt reakcji enzymatycznej pełni niezwykle istotną rolę. Naukowcy stwierdzili niedobór u osób, które zmagają się z chorobą Parkinsona. W latach 60. XX wieku przemysł farmaceutyczny opracował lek, oparty na lewodopie.

Źródło pełnowartościowego białka

Bób stanowi bogate źródło białka. W związku z tym, iż jest ono pełnowartościowe, na talerzu wegetarian nie może zabraknąć tego smakołyku. Osoby, które pracują nad sylwetką, często sięgają po gotowe koktajle proteinowe. Tego typu specyfiki budzą kontrowersje wśród dietetyków. Większość specjalistów skłania się ku opinii, że pełnowartościowe białko powinniśmy czerpać z pokarmu. Bób dostarcza organizmowi protein, niezbędnych do prawidłowego rozwoju.

Rola kwasu foliowego

Kwas foliowy wywiera ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Ta cenna witamina reguluje wzrost komórek. Naukowcy wykazali, iż niedobór tej substancji wpływa negatywnie na funkcjonowanie układu nerwowego. Osoby, których dieta nie zaspokaja zapotrzebowania na kwas foliowy, często skarzą się na złe samopoczucie, stany depresyjne i problemy z płodnością. Kobietom w ciąży zaleca się przyjmowanie suplementów diety z witaminą B9. Jej niedobór może przyczynić się do uszkodzenia cewy nerwowej płodu. Szacuje się, że 100 g bobu całkowicie zaspokaja dzienne zapotrzebowanie organizmu na kwas foliowy.

Dieta antymiażdżycowa

Osoby, u których stwierdzono podwyższony poziom cholesterolu, z pewnością docenią fakt, iż krewny fasoli stanowi bogate źródło rozpuszczalnego błonnika. Ten ostatni poprawia parametry lipidowe krwi i tym samym chroni nas przed miażdżycą oraz nadciśnieniem tętniczym.

Wysoki indeks glikemiczny

Choć bób dostarcza organizmowi cennych składników odżywczych, nie każdy może go spożywać. Ten smakołyk odradza się diabetykom. Z przeprowadzonych badań wynika, iż krewny fasoli charakteryzuje się wysokim indeksem glikemicznym. Choć poleca się go ciężarnym, kobiety, które zmagają się z cukrzycą ciążową, powinny poszukać innego źródła kwasu foliowego.

Bób kontra anemia

Bób jest sprzymierzeńcem osób, które zmagają się z anemią. Panie, które miesiączkują, są szczególnie narażone na niedokrwistość. Do rozwoju tej choroby przyczynia się niedobór żelaza. Niewiele osób wie, że w syntezie hemoglobiny niezwykle istotną rolę odgrywają cyjanokobalamina i kwas foliowy (witaminy B12 i B9). Ich niedobór, przy prawidłowym stężeniu żelaza, prowadzi do anemii. Jedząc bób, dostarczamy organizmowi witamin z grupy B oraz żelaza.

W związku z tym, iż krewny fasoli stanowi bogate źródło cennych składników odżywczych, nie powinniśmy go unikać. Bób stanowi bogate źródło błonnika, toteż nie zaszkodzi naszej figurze. Warto jednak pamiętać, iż polewając go stopionym masłem, podwyższamy wartość kaloryczną smakołyku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *