Problemy zawodowe potrafią zaważyć na samopoczuciu, a nawet wpędzić w poważną depresję. Praca zaspokaja potrzeby rozwojowe człowieka, ponadto dla większości osób stanowi źródło stałego dochodu. W miejscu zatrudnienia spędza się sporo czasu. Jak sobie radzić, gdy we znaki dadzą się problemy zawodowe?
Spis treści:
- Nieprzyjemna atmosfera w pracy
- Praca niedostosowana do posiadanych kompetencji
- Praca pod presją czasu
- Multitasking jako źródło przebodźcowania
- Problemy zawodowe: trudni klienci
- Czy rozwój nowoczesnych technologii pozbawi ludzi pracy?
Nieprzyjemna atmosfera w pracy
Nie każda trudność napotkana w miejscu pracy jest taka sama. Niektóre dotyczą relacji interpersonalnych. Zdarza się, że musimy współpracować z osobami, których nie lubimy. O ile niemiły klient często zdarza się raz na jakiś czas, o tyle nieprzyjemności ze strony koleżanki z pracy często trzeba znosić na co dzień. Tacy ludzie potrafią odebrać całą energię i radość czerpaną z realizowanych zadań. Niekiedy jednak można spróbować postawić wyraźne granice i spróbować się porozumieć. Jeśli ktoś komentuje nasze wypowiedzi i decyzje, warto mu zasygnalizować, że nie prosiliśmy o ocenę. Niektóre osoby zrozumieją ten komunikat, inne będą go ignorować.
Praca niedostosowana do posiadanych kompetencji
Problemy zawodowe czasem wynikają ze źle wybranej ścieżki rozwoju. Nie każda praca wpisuje się w kompetencje miękkie danej osoby. Na przykład ktoś, kto jest zamknięty w sobie, nie najlepiej sprawdzi się w biurze obsługi klienta, gdzie nieustannie trzeba rozmawiać z ludźmi. Osoba kreatywna może czuć się kiepsko, gdy przyjdzie jej wykonywać monotonne zajęcie. Praca bowiem nie zaspokaja jej potrzeb rozwoju twórczego.
Praca pod presją czasu
Presja czasu to kolejny problem, z którym boryka się wiele osób. Problemy zawodowe często wynikają z tego, iż klient oczekuje natychmiastowej realizacji, choć długo zwlekał z podjęciem decyzji i trafił na okres wytężonej pracy. Duża liczba zleceń, krótkie terminy – wszystko to może negatywnie wpływać na osoby, które są obowiązkowe. Te, które nieco luźniej podchodzą do swoich obowiązków, zazwyczaj nie przejmują się tym, że mogą nie sprostać cudzym oczekiwaniom.
Multitasking jako źródło przebodźcowania
Obecnie wiele firm stawia na multitasking, jeden pracownik często musi jednocześnie wykonywać różne zadania – odpowiadać na maile, odbierać telefony, przygotowywać raport, realizować bieżące projekty. Nie każdy dobrze odnajduje się w wielozadaniowości. Niektórzy ludzie, którzy mają wysoko wrażliwy układ nerwowy, czują się przytłoczeni i przebodźcowani. To często zdolne osoby, które lepiej funkcjonują, gdy wykonują jedno konkretne zadanie i to na nim koncentrują całą swoją uwagę.
Problemy zawodowe: trudni klienci
Niektóre problemy zawodowe wynikają z błędnych założeń. Niektórzy uważają, że starając się i ciężko pracując, powinni zasłużyć na zadowolenie klienta. Tymczasem ten nie zawsze wie, czego oczekuje, nakreśla niejasne wizje, zdarza się też, że daje wolną rękę, po czym wyraża niezadowolenie. Takie sytuacje są bardzo frustrujące, gdyż wpływają negatywnie na pewność siebie i kreatywność. Warto jednak nabrać do nich dystansu i uświadomić sobie, że nie istnieje osoba, która sprostałaby oczekiwaniom wszystkich ludzi. Każdy jest inny i to normalne, że nie z każdym klientem znajduje wspólny język umożliwiający porozumienie.
Czy rozwój nowoczesnych technologii pozbawi ludzi pracy?
Rozwój nowoczesnych technologii generuje też wcześniej nieznane problemy. Dawniej człowiek nie musiał obawiać się, że straci zatrudnienie z dnia na dzień, bo jego zawód stanie się bezużyteczny. Obecnie grozi to przedstawicielom wielu branż. Ta perspektywa może budzić niepokój nawet u ludzi kreatywnych. Nigdy bowiem nie wiadomo, jak daleko zabrnie rozwój maszyn. Nie każdy też jest dostatecznie techniczny, by poradzić sobie w nowej rzeczywistości. Współczesny świat wymusza konieczność przekwalifikowywania się i zdobywania nowych kompetencji. Trzeba zachować czujność i nieustannie się rozwijać.