Kuchnia Zdrowa dieta

Chcę przytyć!

Czy dieta musi być tylko odchudzająca? Niekoniecznie! Jest wiele osób, które mają problem z powodu nadmiernej chudości. Czy istnieje dieta na przytycie? Jak jeść, aby zdrowo przybrać na wadze?

Czy dieta musi być tylko odchudzająca? Niekoniecznie! Jest wiele osób, które mają problem z powodu nadmiernej chudości. Czy istnieje dieta na przytycie? Jak jeść, aby zdrowo przybrać na wadze?

Problem z metabolizmem?

Choć niektóre kobiety jedzą wszystko, a czasami nawet więcej niż inni – nie tyją! Może wydawać się to niemal jak błogosławieństwo, ale dla wielu z tych kobiet to prawdziwa tragedia. Zbyt szybki metabolizm sprawia, że choć chciałyby nabrać ciała, wyglądają niekiedy wręcz anorektycznie.

Czasami też problem tkwi w niedoborze składników mineralnych, a także w poważnych chorobach układu pokarmowego. Dlatego przed zastosowaniem jakiejkolwiek diety warto zrobić podstawowe badania i zaczerpnąć porady dietetyka.

Czego nie robić, aby przytyć?

Wydaje nam się, że przybieranie na wadze to bardzo prosta sprawa. Może nawet nie ma nic lepszego, niż tycie! Wystarczy parę fast foodów, codzienna wizyta w cukierni i jedzenie bez ograniczeń. Tego właśnie robić nie wolno! Sztuczne jedzenie i słodycze to „puste kalorie”, które oszukują organizm.








To najprostsza droga do chorób, ale niekoniecznie do pożądanego przybrania kilku kilogramów. W diecie należy unikać słodyczy, tłustych i smażonych potraw, a także gazowanych i słodzonych napoi i ostrych przypraw.

Jak przybrać na wadze?

Podstawą jest zbilansowany jadłospis, bogaty w witaminy, składniki mineralne, zdrowe tłuszcze. Cała dieta powinna być dokładnie kontrolowana, aby jeść zdrowo i racjonalnie. Należy zwiększyć ilość posiłków minimum do 5 o łącznej ilości 3500 kcal na dobę.

Warto pamiętać, aby stopniowo zwiększać ilość kalorii, a nie z marszu wdrożyć wysokokaloryczną dietę, ponieważ może to być szokiem dla organizmu.

Jadłospis, czyli co i kiedy jeść?

Należy jeść regularnie, co 3-4 godziny. Bardzo ważne jest włączenie do diety owoców, warzyw, świeżych soków. Należy skupić się przede wszystkim na węglowodanach i białkach: jemy dużo przetworów zbożowych, kasz, makaronów, białego pieczywa, nabiału, pełnotłustego mleka, serów.

Nie wolno zapominać o rybach, które są źródłem zdrowych tłuszczy i kwasów omega-3. Jako deser lub przekąskę warto jeść suszone owoce i orzechy. Do potraw można dodawać aromatyczne przyprawy, które zaostrzą apetyt (np. koper, cykoria, kolendra).

Po każdym posiłku warto odpocząć, a nawet uciąć sobie półgodzinną drzemkę, aby zwolnić nieco metabolizm. Po osiągnięciu określonej wagi należy zmniejszyć ilość posiłków i ich kaloryczność, aby utrzymać odpowiednią masę ciała.

Monika Witczak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *