szminka

Pomalowane usta to element makijażu kobiety. Dla wielu niezbędny i bardzo atrakcyjny. Szminki na dobre zagościły na rynku kosmetycznym i stały się kultowym produktem. Czego o nich nie wiecie?

Z historii szminki

Najprawdopodobniej szminki były znane już w czasach starożytnych. Kleopatra malowała swoje usta proszkiem z mrówek i żuków, który miał karminowy kolor. W antycznej Grecji tylko kobiety lekkich obyczajów mogły pozwolić sobie na makijaż ust. Wszystko po to, by można je było odróżnić od innych kobiet. Europa również nie pozostała obojętna na modę malowania ust. Rozsławiła ja Elżbieta I, która swoją jasną karnację podkreślała czerwony kolorem ust. W 1883 roku pierwszy raz oficjalnie zaprezentowano szminkę, na wystawie w Amsterdamie. Nieco później stworzono szminkę w sztyfcie. Wraz z kolejnymi latami powiększała się paleta barw pomadek. Produkowano nawet czarne szminki, które były przeznaczone głównie dla aktorek niemych filmów. W latach 30. XX wieku na rynku pojawił się błyszczyk. Jego twórcą był Max Factor, popularna dziś na całym świecie marka kosmetyczna.

Szminki w kulturze

W 1912 roku podczas manifestu odbywającego się w Nowym Jorku, Elizabeth Arden rozdawał szminki sufrażystkom. Według niej szminka była symbolem niezależności kobiet. Czerwona szminka stała się także inspiracją dla artystów. Salvador Dali zaprojektował sofę w kształcie czerwonych ust królowej burleski Mae West. Wraz z biegiem lat nadano sofie nowoczesnego stylu i nazwaną ją na cześć Marilyn Monroe – Marilyn Bocca Sofa. Mebel stał się ikoną ówczesnego designu. W Polsce, pierwsza wykręcana szminka pojawiła się w 1923 roku. Marką, która jako pierwsza zorganizowała kampanię reklamową pomadki był Revlon. Ich hasło „Ogień i lód” rozsławiło szminki, przez co stały się najlepiej sprzedającym się towarem. Najpopularniejszą szminką w Polsce była Celia. W 2008 roku projektantka Sylvie Flury zaprojektowała kieliszki z odciśniętym śladem szminki, które stały się prawdziwym hitem.

Szminka w statystykach

W Stanach Zjednoczonych sprzedaje się 1500 sztuk szminek na minutę. Na całym świecie, sprzedaje się rocznie aż 700 milionów szminek. Oznacza to, że co kilkadziesiąt sekund sprzedaje się jedna szminka. Najprawdopodobniej kobieta zjada w ciągu życia około 4 kilogramów szminki. W Polsce króluje delikatny róż i klasyczna czerwień. Większość kobiet przyznaje, że nie wyszłaby z domu bez pomalowanych ust, nawet bezbarwną pomadką. Około 20% kobiet na świecie maluje usta codziennie. Termin ważności pomadki sięga około 3 lat, jednak przy odpowiednim przechowywaniu, możemy cieszyć się jej trwałością nawet przez 5 lat.

szminki - czego o nich nie wiecieSzminki są uwielbiane przez kobiety w różnym wieku. Usta malują nastolatki jak i starsze kobiety. Pomadka to bez wątpienia kultowy produkt, który będzie gościł na naszych ustach jeszcze przez długie lata. Szminka wciąż pozostaje modna i ponadczasowa, zmieniają się jedynie odcienie i formy. Wciąż tworzy się jej historia, a my kobiety – jesteśmy jej częścią.

Katarzyna Antos