Kuchnia Zdrowa dieta

Problem z podjadaniem między posiłkami

Jadasz nieregularne posiłki i w ciągu dnia ciągle coś podjadasz? A może mimo regularnie zaplanowanej diety i tak skubiesz coś między posiłkami? Sprawdź jak uniknąć podjadania i poczuć się dzięki temu lepiej?

Jadasz nieregularne posiłki i w ciągu dnia ciągle coś podjadasz? A może mimo regularnie zaplanowanej diety i tak skubiesz coś między posiłkami? Sprawdź jak uniknąć podjadania i poczuć się dzięki temu lepiej?

Dlaczego podjadamy?

Optymalna dieta dla naszego zdrowia zakłada, że w ciągu dnia jemy 5 posiłków (dwie przekąski i trzy podstawowe posiłki). W rzeczywistości jednak wielu ludziom bardzo trudno zachować taki właśnie podział. Jadamy z reguły nieregularnie, zapominając o śniadaniu lub objedzie, za to nadrabiając różnymi (często niezdrowymi) przekąskami. Wynika to z nieregularnego trybu życia, braku czasu, a nawet braku wiedzy na temat tego, co jest dobre dla własnego zdrowia. Jednak podjadanie może mieć też przyczyny psychiczne – zajadamy stres, niepewność, strach, smutek, a nawet nudę.

Do czego prowadzi podjadanie?

Do podjadania przyznaje się nawet 90% Polaków. To bardzo niepokojące informacje. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że podjadanie to bardzo niezdrowy nawyk, który może odbić się negatywnie na naszym zdrowiu. Nieregularne jedzenie prowadzi do nadwagi i otyłości, obciąża żołądek i hamuje procesy trawienia, powoduje wahania poziomu cukru we krwi. Jeśli masz problem z określeniem czy Twoje podjadanie naprawdę jest niezdrowe – zapisuj codziennie ilość i jakość swoich posiłków. Przekonasz się jak wiele w ciągu dnia zjadasz i czy wszystkie Twoje przekąski są wartościowe.

Jak skończyć z podjadaniem między posiłkami?

Warto zmienić swoje przyzwyczajenia żywieniowe i zamiast niezdrowych przekąsek (słodyczy, fast-foodów, gotowych dań) wprowadzić do swojego jadłospisu inne produkty. Jedz 5 posiłków dziennie co 3-4 godziny.

Pamiętaj, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia i podstawa zdrowej diety. Urozmaicaj swoje posiłki, zmieniaj jadłospis i próbuj nowych potraw. Dodaj do swojej diety warzywa i owoce, a usuń słodycze, alkohol, napoje gazowane (powodują, że wzmaga się apetyt).

Jeśli Twoje podjadanie ma związek z podłożem psychicznym – pamiętaj, że jedzenie nigdy nie rozwiąże Twoich problemów. Jeśli ciężko Ci od razu przestać podjadać sięgnij po świeże warzywa, owoce, jogurty naturalne albo suszone owoce, pij dużo wody. Jeśli poczujesz ochotę na sięgnięcie po przekąskę – zajmij się czymś. Nie myśl o jedzeniu, tylko skup się na pracy, na obowiązkach domowych albo wyjdź na spacer i zacznij więcej się ruszać. I na koniec – pousuwaj z domu i pracy wszelkie przekąski i nie kupuj ich więcej. Zmień swoje przyzwyczajenia żywieniowe. To z początku może okazać się ciężkie. Jeśli wytrwasz, zobaczysz jak zmieni się Twoje życie i samopoczucie.

Człowiek czasami potrzebuje zjeść coś dobrego, słodkiego, albo niezdrowego. To naturalne, że chcemy urozmaicić swoje życie. Warto tylko pamiętać, że taka odskocznia od codziennej diety nie powinna być normą.

M. Witczak

Komentarze (5)

filodendron 2

6 lat temu

ja podjadam i mam tego efekty, niestety 🙁

eve

6 lat temu

to podjadanie to jest niestety moj problem

Emilly27k

6 lat temu

Sirenko nie dziwię się ,że Cię kusi coś podjeść. Można spróbować jeść owoce między posiłkiem. W ruchu szybko gubimy swoje zbędne kilogramy:)

pati25

6 lat temu

Nie mam z tym prioblemu.Nie podjadam między posiłkami.Żadnych słodkości.Jak coś z/jem to tylko jogurt albo owoce grejpfruty

sirena46

6 lat temu

Zdarza mi się podjadać i to często wieczorem. Wiem, że to niezdrowo, ale łakomstwo robi swoje. Czas z tym skończyć, a zbędnych kilogramów ubędzie 🙂

Zostaw komentarz