Zdrowie

Najczęstsze przyczyny nadwagi

Najczęstsze przyczyny nadwagi

Pixabay

Nadwaga stanowi ogromny problem w krajach wysoko rozwiniętych. To w dużej mierze zasługa spożywania pokarmów o wysokiej kaloryczności przy znikomej aktywności fizycznej. W Stanach Zjednoczonych i w Europie Zachodniej dużą popularnością cieszy się żywność wysoko przetworzona. Można ją przechowywać przez stosunkowo długi okres, jej przygotowanie nie wymaga od nas dużego nakładu czasu, ale wpływa ona negatywnie na funkcjonowanie organizmu. W naszym artykule omawiamy najczęstsze przyczyny nadwagi. Pokazujemy również, jak radzić sobie z tym problemem i co zrobić, gdy brakuje nam czasu na przygotowywanie zdrowych posiłków.

 

Spis treści:

  • Kaloryczność posiłków niedostosowana do zapotrzebowania organizmu
  • Nieregularne posiłki przyczyną nadwagi
  • Nadmierne spożycie cukru w daniach, w których jest on zbędny
  • Smażone potrawy i ich negatywny wpływ na organizm
  • Najczęstsze przyczyny nadwagi – niedostateczna aktywność fizyczna
  • Jak pozbyć się zbędnych kilogramów i zwiększyć aktywność fizyczną?
  • Zaburzenia hormonalne oraz leki przyczyniające się do nadwagi
  • Czynniki genetyczne a otyłość
  • Wrażliwość na smak słodki a nadwaga
  • Leptyna, czyli hormon sytości
  • Jak radzić sobie z nadwagą?
  • Dieta odchudzająca stanowi dla ciebie problem? Z pomocą przychodzi catering dietetyczny

Kaloryczność posiłków niedostosowana do zapotrzebowania organizmu

Niestety, jeśli chodzi o najczęstsze przyczyny nadwagi, należy tutaj wymienić złe odżywianie. Wiele osób popełnia błędy żywieniowe. Pierwszym z nich jest niedostosowywanie kaloryczności posiłków do zapotrzebowania organizmu. Należy przy tym pamiętać, że z wiekiem nasz metabolizm spowalnia, przez co nie możemy już bez konsekwencji jeść tego samego, co dawniej. Musimy ograniczyć kaloryczność posiłków i zadbać o to, aby nasza dieta była zbilansowana i dostarczała organizmowi niezbędnych witamin oraz minerałów. Z wiekiem zapotrzebowanie na wspomniane składniki odżywcze ulega zwiększeniu. Należy także pamiętać o tym, że gdy prowadzimy siedzący tryb życia, swoją pracę wykonujemy za biurkiem, dojeżdżamy do niej samochodem, a po niej spędzamy całe popołudnie w domu, powinniśmy także zmniejszyć kaloryczność posiłków.

Nieregularne posiłki przyczyną nadwagi

Drugim błędem żywieniowym, który jednocześnie stanowi przyczynę nadwagi, jest nieregularne odżywianie. Wiele z nas pracuje pod presją czasu. W rezultacie często brakuje nam czasu na spożycie śniadania, które uchodzi za najważniejszy posiłek dnia. Dostarcza ono organizmowi paliwa energetycznego oraz substancji odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Niestety, często tak bardzo koncentrujemy się na deadline`ach, że rano zapominamy o śniadaniu, bo spieszymy się do pracy, a w biurze nie mamy kiedy zjeść pełnowartościowego posiłku. W rezultacie, gdy wreszcie łapiemy oddech, udajemy się do pobliskiego sklepu. Tam kupujemy drożdżówkę, batonik czy paczkę chipsów i dostarczamy organizmowi pustych kalorii.  Należy również pamiętać, iż nieregularne posiłki przyczyniają się do rozregulowania metabolizmu.

Nadmierne spożycie cukru
Zdjęcie autorstwa Acharaporn Kamornboonyarush z Pexels

Nadmierne spożycie cukru w daniach, w których jest on zbędny

Trzecim błędem żywieniowym jest dodawanie cukru do każdej potrawy i napoju. Niektórzy nie wyobrażają sobie wypicia filiżanki kawy czy herbaty bez dwóch łyżek sacharozy. Ponadto wiele z nas przygotowując pomidorówkę, dodaje do niej cukier. Ten jest także wsypywany do wielu dań, które uchodzą za słone, w tym do smażonego mięsa. Niektórzy nie wyobrażają sobie zjedzenia owoców sezonowych, w tym truskawek, bez śmietany i sacharozy. Tymczasem to najprostsza droga do tego, aby uzależnić się od cukru i zyskać nadprogramowe kilogramy. Herbata bez cukru z czasem smakuje lepiej, bo nabiera pełni aromatu, który jest tłumiony przez sacharozę. Tak samo truskawki są smaczne, gdy jemy je bez dodatków. Wówczas ich kaloryczność rzeczywiście wypada dla nas korzystnie.

Smażone potrawy i ich negatywny wpływ na organizm

Czwarty błąd żywieniowy stanowi obróbka żywności. Niewątpliwie najkorzystniejsze dla organizmu człowieka są dania surowe, gotowane oraz pieczone w piekarniku. Grillowanie, jeśli odbywa się w prawidłowych warunkach, również nie zagraża naszemu zdrowiu i smukłej sylwetce. Najgorsze, co możemy zrobić dla swojego zdrowia, to spożywać dużo smażonych potraw. Te bowiem nie tylko stanowią bombę kaloryczną, ale też zawierają tłuszcze trans o działaniu potencjalnie rakotwórczym. Wpływają też negatywnie na cerę, wątrobę, pracę układu pokarmowego i zwiększają ryzyko rozwoju chorób serca oraz miażdżycy.

niedostateczna aktywność fizyczna
Zdjęcie autorstwa Tirachard Kumtanom z Pexels

Najczęstsze przyczyny nadwagi – niedostateczna aktywność fizyczna

Omawiając najczęstsze przyczyny nadwagi, nie sposób nie wspomnieć o niedostatecznej aktywności fizycznej. Dawniej, gdy samochód był dobrem trudno dostępnym, wiele osób poruszało się pieszo i korzystało z roweru. To niewątpliwie korzystnie wpływało na ich zdrowie oraz kondycję. Zmniejszało także ryzyko nadwagi. Dziś, gdy większość osób ma samochód, pojawił się problem. Dojeżdżamy nim nie tylko do pracy, ale też na obiad z przyjaciółką czy do sklepu osiedlowego, aby kupić w nim bułki. To znacznie ogranicza naszą aktywność fizyczną, podobnie jak praca za biurkiem. Informatyzacja przyniosła wiele korzyści. Jednak wraz z jej postępem, nierzadko 8 godzin dziennie spędzamy za biurkiem. Warto to zmienić, aby zmniejszyć ryzyko nadwagi, miażdżycy oraz chorób serca.

Jak pozbyć się zbędnych kilogramów i zwiększyć aktywność fizyczną?

Mając na uwadze powyższe, warto zastanowić się, czy musimy każdego dnia dojeżdżać do pracy samochodem. Może nasze biuro znajduje się na tyle blisko, że spokojnie dojdziemy do niego pieszo, unikając stania w korkach. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby do pracy dojeżdżać też na rowerze. Jeśli pracujesz za biurkiem, znajdź dla siebie jakąś formę aktywności fizycznej, która będzie sprawiała ci przyjemność. Ważne, aby miała ona charakter regularny. Możesz zdecydować się na długie spacery z przyjaciółką kilka razy w tygodniu. Jeśli preferujesz samotny jogging, spraw sobie odpowiedni strój oraz buty do biegania. Jesienią i zimą można także jeździć na rowerze, trzeba tylko zaopatrzyć się w odpowiednią odzież, w tym kurtkę softshell. Zaleca się, aby aktywność fizyczną praktykować minimum 3 razy w tygodniu po 30 minut.

leki przyczyniające się do nadwagi
Zdjęcie autorstwa MART PRODUCTION z Pexels

Zaburzenia hormonalne oraz leki przyczyniające się do nadwagi

Nie zawsze mamy wpływ na przyczyny nadwagi. Czasem do odkładania tkanki tłuszczowej przyczyniają się przewlekłe choroby, które wymagają specjalistycznego leczenia. Wśród nich należy wymienić niedoczynność tarczycy oraz cukrzycę. Niedobór hormonów tarczycy prowadzi do spowolnienia procesów metabolicznych. Jego efektem jest przewlekłe zmęczenie oraz gwałtowne tycie. Także niewłaściwa gospodarka węglowodanowa, z którą mamy do czynienia w przypadku cukrzycy, może przyczyniać się do odkładania tkanki tłuszczowej. Przy czym warto pamiętać, że istnieją różne typy cukrzycy. Niektóre osoby cierpiące na tę przypadłość będą gwałtownie chudły. Najczęstsze przyczyny nadwagi obejmują także zaburzenia hormonalne, w tym zespół policystycznych jajników. Panie dotknięte tą przypadłością często borykają się z wypryskami na twarzy, nadmiernym owłosieniem oraz odkładaniem tkanki tłuszczowej.  Leczenie niektórych chorób także prowadzi do nadwagi. Osoby chore na depresję przyjmują antydepresanty, których skutkiem ubocznym mogą być nadprogramowe kilogramy oraz spadek libido. Również leki przyjmowane przy chorobach tarczycy mogą przyczyniać się do wystąpienia nadwagi, podobnie jak sterydy zalecane m.in. astmatykom.

Czynniki genetyczne a otyłość

Omawiając przyczyny nadwagi, nie sposób nie wspomnieć o czynniku genetycznym. Zapewne zauważyłaś, że w niektórych rodzinach problem odkładania tkanki tłuszczowej praktycznie nie występuje. Jej członkowie nie mają problemów z zachowaniem smukłej sylwetki. W innych z kolei problem nadwagi jest przekazywany z pokolenia na pokolenie. Każdy z nas otrzymuje od swoich przodków pakiet genów, które odpowiadają za tempo metabolizmu. Gdy jest ono szybkie, możemy jeść więcej i nie tyć. Osoby o spowolnionym metabolizmie muszą ostrożniej podchodzić do przygotowywania posiłków.

Wrażliwość na smak słodki a nadwaga

Naukowcy wykazali również, iż dziedziczymy wrażliwość na smak słodki. W przeszłości osoby, które były na niego bardzo ukierunkowane, miały większe szanse na przeżycie. Wówczas dostępność pokarmów była znacznie mniejsza. Gdy ktoś znalazł słodki owoc, zyskiwał zastrzyk energetyczny. Upolowanie dzikiej zwierzyny nie zawsze było pewne. Osoby, które mają wysoką wrażliwość na smak słodki, nie przepadają za smakiem niektórych warzyw, w tym kapustnych. Bardzo łatwo natomiast uzależniają się od słodkich deserów, ponieważ ich kubki smakowe odbierają je jako niezwykle atrakcyjne. Natomiast osoby, którym smakuje brukselka czy kalafior, zazwyczaj mają mniejsze trudności z utrzymaniem prawidłowej masy ciała.

Leptyna, czyli hormon sytości

Geny determinują też wytwarzanie leptyny, czyli hormonu sytości, oraz wrażliwość receptorów w podwzgórzu na ten związek. Gdy leptyny powstaje za mało lub receptory są na nią niewrażliwe, wówczas człowiek odczuwa wzmożony apetyt.

Jak radzić sobie z nadwagą?

Zastanawiasz się, jak pozbyć się nadwagi? Walkę z nadmiarem tkanki tłuszczowej musisz rozpocząć od zidentyfikowania źródła problemu. Gdy wiesz, co stanowi przyczynę nadwagi, możesz spróbować ją usunąć. W przypadku nieadekwatnej kaloryczności posiłków do zapotrzebowania organizmu, wystarczy dieta odchudzająca. Jeśli problem tkwi w znikomej aktywności fizycznej, należy zacząć uprawiać sport i zastanowić się nad zamianą samochodu na rower. Gdy podejrzewasz u siebie zaburzenia hormonalne, w tym niedoczynność tarczycy, cukrzycę czy zespół policystycznych jajników, musisz skonsultować się ze specjalistą, który zleci przeprowadzenie szczegółowych badań. W przypadku potwierdzenia twoich przypuszczeń, zostaną ci przepisane stosowne leki. Czasem niektóre medykamenty sprzyjają odkładaniu tkanki tłuszczowej, tak działają sterydy oraz antydepresanty. Tutaj problem również należy skonsultować ze specjalistą.

Dieta odchudzająca
Zdjęcie autorstwa Polina Tankilevitch z Pexels

Dieta odchudzająca stanowi dla ciebie problem? Z pomocą przychodzi catering dietetyczny

Dieta odchudzająca wydaje się świetnym rozwiązaniem, jednak wiele osób ma problem z wcieleniem jej w życie. Wszystko to zasługa zawrotnego tempa, w jakim przyszło nam żyć. Wiele z nas spędza wiele godzin w pracy, a po wyjściu z niej ma sporo obowiązków na głowie. W rezultacie brakuje nam czasu na przygotowywanie zdrowych posiłków. Na szczęście dziś dieta odchudzająca znajduje się na wyciągnięcie ręki. Nie trzeba w niedzielę gotować dań na cały tydzień. Wystarczy zamówić catering dietetyczny. Decydując się na to rozwiązanie, oszczędzasz czas i zyskujesz gwarancję, że otrzymasz smaczne oraz zbilansowane posiłki, które zaspokoją zapotrzebowanie twojego organizmu na składniki odżywcze. Firma oferująca usługę typu dieta odchudzająca catering, dostarcza 5 posiłków, dlatego ty w ogóle nie musisz przejmować się gotowaniem. Możesz skoncentrować się na innych sprawach, które wymagają twojej uwagi. Dieta pudełkowa początkowo była dostępna wyłącznie w dużych miastach. Dziś jednak możemy ją zamówić nawet w mniejszych miejscowościach. Mało tego, cena cateringu dietetycznego jest przyjazna dla portfela. Niektórzy wręcz decydują się na dietę pudełkową, ponieważ wypada ona korzystniej pod kątem finansowym niż samodzielne przygotowywanie posiłków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *