Poradnik pacjentki Zdrowie

Jak rzucić palenie?

Palenie szkodzi! Wszyscy to wiemy, nawet nałogowi palacze. Doskonale zdajemy sobie sprawę jak wiele złego może wyrządzić wieloletnie palenie papierosów nie tylko nam, ale i naszym najbliższym. Dlaczego więc tak trudno skończyć z nałogiem?

Palenie szkodzi! Wszyscy to wiemy, nawet nałogowi palacze. Doskonale zdajemy sobie sprawę jak wiele złego może wyrządzić wieloletnie palenie papierosów nie tylko nam, ale i naszym najbliższym. Dlaczego więc tak trudno skończyć z nałogiem?

Uzależnienie od nikotyny to jednak choroba przewlekła, którą bardzo trudno wyleczyć. Nawet 80% palaczy przyznaje, że chciałoby zerwać z paleniem, ale… nie potrafi!

Tylko osoby uzależnione od nikotyny mogą zrozumieć koszmar, jaki przeżywa człowiek rzucający palenie. Nie wystarczy kupić gumy reklamowanej w telewizji i powiedzieć sobie „od dzisiaj nie palę!” (chociaż to świetny początek). Aby skutecznie skończyć z nałogiem potrzebne jest kompleksowe leczenie i silna motywacja do zmiany. Nie wolno poddawać się nawet wówczas, gdy powrócimy do palenia. Nie jest to oznaką niczyjej winy czy słabej woli. Nikotynizm to choroba i może nastąpić jej nawrót. Zwalczenie nałogu jest niezwykle trudne. Najważniejsze to chcieć, próbować i szukać właściwej pomocy.

Jak przygotować się do rzucenia palenia?

Do walki z chorobą i uzależnieniem trzeba się bardzo dokładnie przygotować. Przede wszystkim przy zwalczaniu nikotynizmu najważniejsza jest dobra motywacja. Musisz wiedzieć dlaczego rzucenie palenia jest dla Ciebie istotne? Najlepiej, jeśli masz na względzie swoje, ale mogą to być również kwestie finansowe, najbliższych, względy estetyczne (brzydki zapach, smak w ustach). Znalezienie dobrych i prawdziwych powodów pomoże Ci trzymać się postanowienia i mobilizować w trudnych chwilach. Pomocna będzie również analiza dobrych i złych stron palenia, uświadomienie sobie w których sytuacjach najczęściej sięgasz po papierosa oraz wiedza co zyskasz w zamian, jeśli zerwiesz z nałogiem.

Porozmawiaj z lekarzem

Dobrze, jeśli przed rozpoczęciem „odwyku” udasz się do lekarza. Szczegółowy wywiad oraz badania pomogą Ci rozwiać ostatnie wątpliwości. Lekarz omówi szczegółowo wszystkie dostępne sposoby leczenia nałogu i wybierze odpowiednią dla Twojego organizmu metodę.

Czas wielkich zmian

Jeśli już jesteś zmotywowana i pewna, że chcesz zerwać z nałogiem, powinnaś wybrać dzień, od którego przestaniesz palić – dzień „0”. Nie może to być termin odległy, na który będziesz czekać w nieskończoność. Może to być początek tygodnia albo początek miesiąca. Od tej pory nie palisz! Bardzo ważne jest, aby przygotować do tego momentu mieszkanie. Pranie zasłon, firan, dywanów i tapicerki oraz gruntowne sprzątanie to podstawa, ponieważ dym papierosowy wnika głęboko we wszystko, zwłaszcza materiały i będzie drażnił Twoją podświadomość.

Musisz też pozbyć się wszystkich akcesoriów, które kojarzą się z paleniem – popielniczek, zapalniczek, nawet kubka do kawy, przy którym zawsze paliłaś papierosa. Kolejnym krokiem jest choćby niewielka zmiana wyglądu przestrzeni w mieszkaniu. Ulubiony fotel w ulubionym miejscu może się kojarzyć tylko z jednym – papierosem przed telewizorem. Przesunięcie go w inny kąt pokoju może już znacząco wpłynąć na sposób myślenia. Wszystko, co pomoże Ci zapomnieć o paleniu, nawet z pozoru tak nieistotna rzecz jak przesunięcie fotela, ma znaczenie!

Wreszcie nadchodzi dzień „0”. Pierwszy dzień bez papierosa. Gratulacje! Teraz już jesteś osobą niepalącą. To jednak nie oznacza końca zmagania z nałogiem – to dopiero początek długiej batalii o odzyskanie pełni wolności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *