Zdrowie

Jak ćwiczyć oddech? Jakie przynosi to korzyści?

Obraz autorstwa cookie_studio na Freepik

Właściwe oddychanie ma niebagatelny wpływ na zdrowie i oddziałuje na wszystkie układy w naszym organizmie, ponieważ zapewnia odpowiednie natlenienie, niezbędne w przypadku większości procesów metabolicznych. Właściwy oddech pozwoli nam się również uspokoić i zrelaksować. Z tego powodu ćwiczenia oddechowe są coraz częściej wykorzystywanym elementem rehabilitacji, ale i terapii rozluźniającej. Jak ćwiczyć oddech i jakie korzyści przynosi taki trening? Podpowiadamy. 

Korzyści z ćwiczeń oddechowych

Mimo że oddychanie jest czynnością podświadomą, to wiele osób wciąż nie potrafi wykonywać jej prawidłowo. Wdychamy tlen, który jest niezbędny do funkcjonowania większości komórek w naszym organizmie, wydychamy z kolei dwutlenek węgla. Kiedy zaburzymy ten proces, na przykład przez strach lub niepokój, a więc nasze oddychanie przybierze chaotyczną formę, wówczas zaburza funkcjonowanie całego naszego organizmu, a w szczególności płuc i serca. 

Kontrolowanie oddechu, zwłaszcza w sytuacjach stresowych pozwala nam więc nie tylko złagodzić napięcie, ale także wspomóc współczulny układ nerwowy i wprowadzić ciało w stan relaksu. Ćwiczenia oddechowe, które warto wówczas wykonać, znajdziemy na przykład na stronie: https://synergiczni.pl/zdrowie-psychiczne/cwiczenie-oddechowe-zwolnij-zrelaksuj-sie-i-odprez. Regularnie przeprowadzane ćwiczenia oddechowe pomagają również pozbyć się nagromadzonego w płucach nieświeżego powietrza, a także zwiększyć poziom tlenu. Regularnie wykonywane głębokie oddechy pomagają też poprawić postawę ciała, a nawet łagodzą ból. 

Jak ćwiczyć oddech?

Wiele osób zbyt płytko oddycha i nie używa podczas tej czynności przepony. Warto więc zacząć ćwiczenia oddechowe od jej aktywacji. Przepona to duży mięsień, który wypełnia powłoki brzuszne i powoduje uniesienie i rozprężenie klatki piersiowej, pozwalając jej wtłoczyć więcej powietrza do płuc. Niestety często stres, wady postawy i nadmierne napięcie powodują, że przepona nie działa prawidłowo. W takiej sytuacji warto rozpocząć regularne ćwiczenia, które pozwolą nam wzmocnić osłabione mięśnie przepony, a także rozluźnić te, które są nadmiernie napięte. 

Kto może rozpocząć ćwiczenia oddechowe?

Ćwiczenia oddechowe mogą wykonywać wszystkie osoby. Są one jednak szczególnie polecane seniorom, którzy w wyniku utraty masy mięśniowej i osłabienia kondycji, mogą mieć problem z oddechem. Taki trening przyda się jednak również osobom z chorobami układu oddechowego oraz pacjentom o niskiej odporności i o niskim poziomie aktywności fizycznej. Jednak nawet osoby, które regularnie uprawiają sport, mogą wiele zyskać dzięki ćwiczeniom oddechowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *