Jak założyć bloga i na nim zarabiać

Założenie bloga samo w sobie jest technicznie bardzo proste. W Internecie łatwo znaleźć gotowe wzory i programy, które pomagają krok po kroku stworzyć własną stronę w zaledwie kilka minut. Największe wyzwanie dla początkujących blogerów polega na stworzeniu spójnej, interesującej koncepcji. Podpowiadamy, jak założyć bloga i jak na nim zarabiać?

Jak założyć bloga?

Dobry blog może przełożyć się na dobre zarobki. Możliwości jest wiele: przyjęcie wpisów sponsorowanych, reklamy, programy partnerskie, promocja produktów. Pracować nad blogiem można z dowolnego miejsca świata, łatwo połączyć przyjemne z pożytecznym, na przykład pisząc o podróżach podczas wyjazdu lub o opiece nad dziećmi jednocześnie zajmując się maluchem.

Pierwszy krok do wybór platformy do stworzenia bloga. Niektóre są bardziej intuicyjne, inne oferują większe możliwości. Warto od początku zdecydować się na płatną domenę. Koszt nie jest bardzo duży, a pomoże to uniknąć uporczywych reklam i od początku podniesie status bloga. Warto też od razu zainwestować w VPN, który zapewni bezpieczeństwo nawet w przypadku konieczności korzystania z publicznych sieci WiFi podczas pracy nad blogiem.

Zarówno nazwa jak i tematyka bloga powinny być proste. Można pokusić się o oryginalną koncepcję, na przykład przewodnik po mieście opisywać oczami dziecka, ale trzeba uważać, żeby nie przekombinować. Na wąski zakres tematyczny najlepiej poświęcić osobną zakładkę, nie całego bloga, zwłaszcza jeśli tworzymy witrynę w celach komercyjnych.


Jak zarabiać na blogu?

Po pierwsze: motywacja. Zwłaszcza na początku teksty trzeba będzie publikować regularnie. Większość blogerów porzuca swój blog w ciągu kilku tygodni lub miesięcy. Przyda się oczywiście znajomość technik pozycjonowania, żeby artykuły pojawiały się jak najwyżej w wyszukiwaniach Google. Żeby zarobić kwotę 500 zł szacuje się, że potrzeba około 100 000 odwiedzin. Żeby zdobyć popularność dobre wpisy nie wystarczą. Pomoże z pewnością promocja w mediach społecznościowych. Można też pokusić się o publikację własnych tekstów z linkiem do bloga na innych stronach.

Innym działaniem marketingowym dla blogerów jest afiliacja czyli promowanie produktów innych firm. Jeżeli użytkownik zakupi dany przedmiot lub usługę za pośrednictwem linku zamieszczonego na blogu, właściciel tego bloga otrzymuje prowizję od transakcji. Jest to bardzo wygodne, ponieważ nie wymaga żadnej właściwie regularnej aktywności. Warunkiem będzie promocja produktów, które rzeczywiście są warte zainteresowania – inaczej bloger może stracić w ten sposób wiarygodność.

Poziom możliwych zarobków zależy od niszy. Jeśli blog ma służyć celom zarobkowym od początku, warto przeprowadzić badanie rynku i ewentualnie zmodyfikować koncepcję tematu. Blog o finansach może okazać się dwudziestokrotnie bardziej opłacalny od bloga dla fanów piłki nożnej. Oczywiście najważniejszy element to zainteresowania własne, które w dłuższej perspektywie pomoże utrzymać motywację.

Niezbyt polecaną, choć jest to oczywiście kwestia indywidualna, metodą na zdobycie dodatkowych zysków jest wprowadzenie modelu freemium, który oznacza, że część treści oferowana jest za darmo, a za dostęp do niektórych trzeba zapłacić. Na przykład bloger opisuje kilka sposobów na zakup tanich lotów, a następnie zamieszcza filmik, który obejrzeć mogą wyłącznie czytelnicy, którzy wykupili dodatkową subskrypcję.

Zaawansowani blogerzy nie analizują liczby wizyt na blogu, lecz liczbę subskrybentów. Po ugruntowaniu pozycji bloga w sieci warto zatroszczyć się o dodatkowe produkty. Doskonałym środkiem promocyjnym będzie e-book, który na początku można oferować nawet bezpłatnie. Potem można pomyśleć o publikacji książki, która będzie promować blog – a blog książkę.